Enkele post bekijken
  #1  
Oud 28th December 2017, 14:14
pauline.p*cqueur pauline.p*cqueur is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2015
Locatie: geel
Posts: 70
De Lijn lanceert goedkopere tienrittenkaart via app

De Lijn lanceert goedkopere tienrittenkaart via app


De Lijn lanceert begin volgend jaar, wellicht op 1 februari, als eerste vervoersmaatschappij in België een digitale tienrittenkaart via een app: de m-card. Opvallend is dat die digitale variant 10 eurocent per rit goedkoper zal zijn dan de papieren tienrittenkaart.

De Lijn verkocht al afzonderlijke biljetten voor een enkele rit via de smartphone. Hoewel dat ticket een stuk goedkoper is dan de sms-tickets (1,80 euro versus 2,15 euro), blijven reizigers massaal via sms tickets kopen.

Het systeem is dan ook iets omslachtiger: de m-tickets kunnen niet via de eigen app van De Lijn gekocht worden. De reiziger heeft dus nog een extra app nodig. Er zijn inmiddels al vijf zulke externe aanbieders.

Bij de lancering van de m-card maakt De Lijn het zijn klanten nu eenvoudiger. De digitale Lijnkaart zal zowel via de eigen app van De Lijn te koop zijn, als via externe apps.

Tien ritten zullen op de smartphone 15 euro kosten. Wie geen smartphone heeft of die nieuwe technologieën niet vertrouwt, kan nog steeds een papieren Lijnkaart kopen. Die zal vanaf 1 februari 16 euro kosten of 0,10 eurocent meer per rit dan met de digitale rittenkaart.

Abonnementen duurder

Op 1 februari gaan ook enkele andere tarieven van De Lijn omhoog. De abonnementen zoals de Buzzy Pazz en de Omnipas worden geïndexeerd, wat neerkomt op een verhoging met een of enkele euro’s.

De prijzen voor de losse tickets blijven ongewijzigd. Een klassiek papieren biljet voor 60 minuten reizen met bus of tram zal dus ook na 1 februari 3 euro kosten, een sms-ticket 2,15 euro en een m-ticket (via de smartphone) 1,8 euro. Er bestaan inmiddels al verschillende apps om de m-tickets te kopen.

In groep reizen wordt ook duurder. Momenteel bestaat er nog een groepsbiljet van 1,25 euro per persoon voor groepen van 5 tot 44 personen die allemaal hetzelfde traject afleggen. Dat wordt vanaf 1 februari 1,30 euro per persoon en de groep zal uit minstens 10 personen moeten bestaan.

Bron: De standaard, 28 december 2017, http://www.standaard.be/cnt/dmf20171227_03269356
Mening: Ik vind het een mooi initiatief van de lijn dat ze willen meegaan met de tijd. Het is namelijk zo dat het veel eenvoudiger is om een ticket te kopen via je smartphone. Mensen willen niet wachten in een rij om een kaartje te kopen en zijn daarom dus sneller geneigd om dit te kopen via hun smartphone. Dit is dus zeker een goed initiatief. Ik vind het wel jammer dat de prijzen elk jaar stijgen. Dit zet mensen niet aan om het openbaar vervoer te nemen en zeker niet als je de stakingen in acht neemt. Ik zou eerder bereid zijn om dit te betalen wanneer je weet dat je altijd op het openbare vervoer kan rekenen, maar dit is jammer genoeg niet altijd het geval. Ik vind dus persoonlijk dat ze eens moeten samenzitten over de prijzen als ze meer mensen willen aantrekken. Wanneer je namelijk de prijzen vergelijkt van het openbaar vervoer en je eigen auto is het veel goedkoper om met vier personen naar de zee te gaan met je auto in plaats van met het openbaar vervoer. De prijzen is voor vele dus een struikelblok om het openbaar vervoer te nemen.
Met citaat antwoorden