27th December 2017, 13:19
|
Registered User
|
|
|
|
Jongeren en roekeloos gedrag lijken vaak hand in hand te gaan. Ze kunnen de gevolgen van hun gedragingen vaak niet inschatten. Ik merk dit ook bij mezelf. Vroeger vond ik het afschuwelijk om een fluorescerend vest te dragen wanneer het nog schemerde 's morgens. Nu ik zelf met de auto rijd, merk ik hoe slecht fietsers zichtbaar zijn op de baan en hoe gevaarlijk dit wel niet is.
Het is dan ook goed dat de school deze maatregelen neemt. Als je kijkt naar het aantal doden, dan kan je niets anders doen dan uiteindelijk toch iets te ondernemen. Toch lijkt het mij moeilijk om dit als school te controleren. Veel leerlingen zullen door de mazen van het net glippen, waardoor ze dit risico zullen blijven nemen. Het lijkt mij daarom ook belangrijk om hen te sensibiliseren. Waarom is het juist gevaarlijk om over de sporen te lopen? Wat gebeurt er dan? Veel scholen doen dit reeds rond drugsgebruik.
Ik herinner mij dat ik op 17- jarige leeftijd een 'sensibiliseringsdag' heb gehad rond veilig verkeer naar aanleiding van het rijexamen. Het lijkt mij nuttig om 'gedrag in het verkeer' te integreren en dit reeds op jonge leeftijd. Spoorlopen hoort hier dus zeker in thuis!
|