27th December 2017, 12:39
|
Registered User
|
|
|
|
Ik vind het goed dat niet-zorgverleners insuline mogen toedienen aan diabetici. Uit eigen ervaring weet ik dat het moeilijk is als jong kind om een spuitje te zetten om insuline in te dienen. De leerkrachten kunnen hierbij helpen en het kind begeleiden om die stap te zetten. Wel vind ik het, net zoals Amber, belangrijk om deze maatregel goed te kaderen. Het is naar mijn mening niet de bedoeling dat leerkrachten de verpleegsterrol gaan overnemen.
Verpleegsters moeten dan wel de leerkrachten tonen en aanleren hoe een insulinespuit gezet moet worden, en dat het belangrijk is om de plaats in kwestie te ontsmetten. Zelf weet ik dat het even oefenen is voordat je zelf een spuit kan zetten. Zodra je dit onder de knie hebt, gaat het vanzelf.
Tegenwoordig hebben wel meer en meer kinderen een insulinepomp. Hierbij moeten de kinderen geen insuline meer inspuiten. Dit is naar mijn mening beter voor de leerkrachten, aangezien zij er dan enkel op moeten letten dat het kind niet te veel insuline ingeeft.
Algemeen ben ik een voorstaander van de maatregel, maar een goede omkadering is nodig.
|