Enkele post bekijken
Oud 21st December 2017, 20:58
joey.g*emans joey.g*emans is offline
Registered User

Catalaanse verkiezingen op weg naar recordopkomst

ARTIKEL:
De verkiezingen voor een nieuw Catalaans parlement verlopen vlot. De opkomst is hoog. In tegenstelling tot bij het onafhankelijkheidsreferendum zijn er geen grote incidenten. De in ons land verblijvende voormalige Catalaanse premier hoopt dat de situatie na de verkiezingen weer 'normaliseert'.

Om 18 uur lag de opkomst vijf procentpunt hoger dan op hetzelfde tijdstip bij de vorige verkiezingen. Toen bracht in totaal 77 procent van de kiezers een stem uit, nu zou dat tot 84 procent kunnen zijn. Bij de meeste stemhokjes is het dan ook lang aanschuiven.

De kiezers hebben tot acht uur vanavond de tijd om hun stem uit te brengen. Op de eerste resultaten is het wellicht wachten tot tien uur. Dan wordt duidelijk of de separatistische partijen of de tegenstanders van Catalaanse onafhankelijkheid een meerderheid kunnen behalen. De peilingen gaan ervan uit dat beide blokken heel dicht tegen elkaar gaan aanleunen.
Advertentie

Ordediensten

Bij het referendum in oktober kwam het tot opstootjes tussen voorstanders van de onafhankelijkheid en de ordediensten. De Spaanse overheid, die het referendum niet erkende, greep toen hardhandig in. De verkiezingen van vandaag zijn wel door de federale overheid uitgeschreven, dus werd er veel minder gevreesd voor onregelmatigheden. Toch zijn de veiligheidsdiensten massaal ingeschakeld. Volgens El Pais is zo’n 13.000 man op de been. Zij letten vooral op de stembureaus en de plaatsen waar de stemmen straks geteld worden.

Sommige mensen die gaan stemmen dragen als teken van verzet tegen de Spaanse regering een gele das of een geel lintje. In de buurt vaneen aantal kantoren is ook graffiti met politieke slogans aangebracht. Schoonmaakdiensten kregen opdracht om die zo snel mogelijk te verwijderen.

Patrouille voor Puigdemont

De Spaanse regering ontbond het Catalaanse parlement nadat het in oktober de onafhankelijkheid had uitgeroepen. Daarop vertrok de separatistische premier Carles Puigdemont naar ons land, uit vrees voor een arrestatie. 'Dit is geen normale dag', zei hij daarover vanmorgen op een persconferentie. 'Er verblijven kandidaten in het buitenland en in ballingschap.' Hij hoopt dat de situatie na de verkiezingen wel weer 'normaal' kan worden.

De Spaanse politie houdt er wel rekening mee dat Puigdemont vandaag probeert terug te keren naar Catalonië. Volgens El Pais patrouilleren er bij de grens met Frankrijk agenten die klaarstaan om Puigdemont op te pakken.

Ook de voormalige vicepremier Oriol Junqueras zal niet zelf naar de stembus trekken: hij bevindt zich in Madrid in de cel, waar hij in voorhechtenis zit voor zijn rol bij het uitroepen van de onafhankelijkheid. Hij verstuurde vanuit de gevangenis wel nog een boodschap voor zijn echtgenote, met wie hij uitgerekend vandaag vier jaar gehuwd is.

BRON:
http://www.standaard.be/cnt/dmf20171221_03255470, De Standaard op 21/12/2017

EIGEN MENING:
Wat ik vooral hoop, is dat er enige vorm van rust zal gaan liggen in de Catalaanse regio. Het tumult van de afgelopen maanden is genoeg geweest naar mijn mening. Ik ben echter zeer benieuwd naar de resultaten van de stemming vna vandaag. Vele Catalanen zullen ook gespannen wachten op de resultaten van vandaag. Het rebelse dragen van de gele linten vind ik wel geweldig om zien. Het is een lichte vorm van protest, maar ik vind het vooral bijzonder dat de seperatisten eigenlijk zo trots zijn op 'hun' regio. Zo een vorm van trots vind ik opmerkelijk. Wij kennen dit hier niet echt zo stevig als de mensen ginder. Vooral niet in zulke maten en hoeveelheden. Flamiganten zijn ook zeer trots en chauvinistisch maar niet zo opvallend als de Catalanen vind ik. Het is goed dat er nog meer volk kwam stemmen, want hierdoor ben ik meer overtuigd dat de regio gelukkiger mag zijn met het resultaat van vandaag, want bijna de ganse bevolking stemde. Hierdoor is er een 'echter' resultaat. Iets wat toch wel positief kan bevonden worden volgens mij.
Met citaat antwoorden