Enkele post bekijken
Oud 20th December 2017, 02:56
Bart.V*nderLinden Bart.V*nderLinden is offline
Registered User

Technologie en Ecologie, dan toch een geslaagde combinatie?

Het is inderdaad hoog tijd dat we actie ondernemen. Ik ben akkoord dat ontbossing één van de grootste bedreigingen op de planeet is. Als je dan kijkt naar wat er het afgelopen jaar in de media is gekomen over de ontbossing in de wereld baart me dat toch wel wat zorgen (en het blijkt een vaste trend te zijn). Bovendien bieden we op elk ecologisch vlak ook geen tegengewicht. Daardoor ontstaat er een multiplicatie aan ecologische onbalans:
- Bosbranden op de ene plaats (Portugal) én ontbossing op een andere plaats (vb. Brazilië)
- Vleesconsumptie omhoog én levenskwaliteit dieren naar beneden
- Minder diversiteit, uitsterving van rassen maar wel meer insecten én meer kans om ziektes te ontwikkelen
- Meer 'markteconomisch rendabele' producten en minder producten die vitaal zijn voor onze biologische functionering.
- Stijgende zeespiegel én opwarming

Zo kan ik nog wel even verdergaan...

Goed dat er nieuwe initiatieven ontstaan. Ik denk nog altijd dat de mens het goede voor heeft van nature uit.

Met technologie kunnen we veel bereiken. Ik mag de afgelopen 20 jaar gerust 'baanbrekend' noemen op gebied van technologische vooruitgang. Uiteraard zit hier ook een kanttekening aan. Hanne zegt bijvoorbeeld dat de lokale bevolking hun werk kan verliezen. Technologie kan ook worden ingezet voor minder ethische doelen. Toch ziet de toekomst er hoopvol uit. Zonder deze technologie duurde het een eeuwigheid vooraleer alle zaden gepland zouden zijn.

In de hoop dat alle sectoren en vakdomeinen samen kunnen werken zie ik mogelijkheiden en opportuniteiten langs alle kanten. De biotechnologie kan ons menselijk functioneren verbeteren, AI en Augmented Reality kunnen ons een beter beeld geven van de werkelijkheid, Blockchain zal binnen dit en 20 jaar een algemeen bekend concept zijn, ...

Er zullen financiële (economische) en politieke (rechterlijke) inspanningen moeten worden geleverd om onze biosfeer optimaal en leefbaar te houden. We lopen nog steeds met oogkleppen op. We maken er in het beste geval een maandelijks bespreekbaar onderwerp van en steken het daarna terug in de schuif. We doen alsof onze neus bloed en blijven verder feesten, niet beseffend dat het feestje wel eens van korte duur kan zijn.

Elke eerste stap is moeilijk, ik ben blij dat we hier de aandacht aan kunnen schenken. Het collectieve kan functioneren als een hefboom naar een betere wereld. De opwarming en luchtvervuiling van de aarde gaan we niet tegengaan met wat extra bomen te planten daar waar bosbranden zijn geweest. Daarvoor zijn extra inspanningen vereist die geen economisch rendabel businessmodel hebben. Overstappen naar een andere manier van met geld omgaan (geld = middel om iets te bereiken en niet het 'doel' opzich) kan een mogelijke 'eerste' oplossing zijn naar mijn mening.
Met citaat antwoorden