Enkele post bekijken
  #3  
Oud 18th December 2017, 17:18
Amber.V*erhoeven Amber.V*erhoeven is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2015
Locatie: Oostmalle
Posts: 75
Citaat:
Orgineel gepost door VeerleGrauwm*ns
Hoeveel voedingsmiddelen weggegooid worden door supermarkten omdat ze over de houdsbaarheidsdatum zijn, is schandalig! Vaak zijn deze producten nog perfect eetbaar en gezond. Ik snap dat ze volgens de weggeving deze producten niet mogen verkopen en dus vind ik het een perfect alternatief om deze voedingsmiddelen te schenken aan voedselbanken en dergelijke. Op deze manier hebben we minder afval en helpen we mensen die het minder goed hebben dan de gemiddelde mens. Ik hoop ten zeerste dat alle supermarkten dit gaan doen!


Ik denk net zoals Hanne en Veerle dat we ons moeten inzetten om voedselverspilling tegen te gaan. Net zoals Veerle aanhaalt zijn er vaak nog producten die in perfecte staat zijn, maar toch niet meer verkocht worden omdat de kleur bijvoorbeeld niet zo mooi is. We zouden kunnen zeggen dat het hypocriet is dat dit gebeurt, maar anderzijds als je naar jezelf kijkt denk ik dat we allemaal het stukje fruit nemen zonder blutsen en het stuk fruit nemen dat het hardste blinkt. Ik denk dat de mentaliteit van velen is: 'Ik betaal ervoor, dus het moet in orde zijn.'
Dit neemt echter niet weg dat ik voedselbanken iets heel moois vind en dat ik het heel goed vind dat onze winkelketens zich hiervoor inzetten. Toch wil ik hier ook graag bij vermelden dat wetgeving omtrent het schenken van voedsel wel erg streng is. Bijvoorbeeld bakkerijen hebben vaak nog manden vol brood en andere dingen over aan het einde van de dag en toch wordt dit vaak weggegooid gewoon omdat de wetgeving zo streng is. Je moet de gebakjes vervoeren aan een temperatuur van zoveel graden, het moet binnen die periode gebeuren... Ik begrijp dat alles vers moet zijn en dat mogelijke schade beperkt moet worden, maar toch denk ik dat deze wetgeving wat versoepeld mag worden. Het kan alleen maar positief uitdraaien voor de mensen die dit nodig hebben.
Met citaat antwoorden