Enkele post bekijken
  #1  
Oud 12th December 2017, 20:19
Lender.L*yckx Lender.L*yckx is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2017
Locatie: Turnhout
Posts: 28
Vlaanderen investeert voor eerste keer in geschiedenis in spoor: ‘Nood breekt wet’

Vlaams minister van Mobiliteit Ben Weyts (N-VA) en zijn federale evenknie François Bellot (MR) hebben een principieel akkoord gesloten over nieuwe investeringen in het spoor. ‘Verschillende spoorprojecten kunnen versneld worden omdat Vlaanderen met eigen middelen over de brug komt’, zegt Weyts.

Vlaanderen gaat voor de eerste keer in de geschiedenis mee achter het stuur van het spoorbeleid zitten. Dat verkondigde minister van Mobiliteit Ben Weyts. Vlaanderen zal in totaal 100 miljoen euro cofinancieren in de spoorprioriteiten. ‘Het is voor mij niet evident dat Vlaanderen gaat betalen voor een federale bevoegdheid, maar nood breekt wet’, zegt Weyts. ‘We kunnen niet blijven wachten op deze investeringen. Vlaanderen gaat het spoorbeleid nu mee betalen én bepalen.’

De Vlaamse Regering zal concreet investeren in de realisatie van 13 belangrijke spoorprojecten. Het gaat om ‘de 11 Vlaamse spoorprioriteiten’, waar de Vlaamse Regering al sinds 2013 op hamert bij de federale overheid, aangevuld met 2 extra projecten: het project ‘Oude Landen’ in Ekeren (dat de weg vrijmaakt voor een 2de spoorontsluiting van de Haven van Antwerpen) en de afwerking van Lijn 50A (dat voorziet in een 3de en 4de spoor tussen Gent en Brugge).

‘Er is lang en hard onderhandeld over het pakket spoormaatregelen’, staat te lezen in een persbericht. ‘In het aanvankelijke federale voorstel zouden er maar 4 Vlaamse spoorprioriteiten aangepakt worden – waarvan er voor 2 prioriteiten alleen studies voorzien waren. Dankzij stevig onderhandelingswerk worden nu alle 11 Vlaamse spoorprioriteiten opgenomen in het plan, met daarbovenop nog eens twee extra spoorprojecten. Bovendien is het leeuwendeel van de Vlaamse middelen nu bestemd voor de concrete realisatie van de spoorprojecten: slechts 8 procent van het geld gaat naar studies over haalbaarheid.’

Bron: De Standaard, 12/12/'17
http://www.standaard.be/cnt/dmf20171212_03238841

Mening: Ik vind het een goeie zaak van Vlaanderen om te gaan investeren in het spoor omdat men zo (hopelijk) de lange files kan verminderen. Dit is echt wel nodig in periodes van sneeuw en ijzel. Hopelijk kan men door deze investeringen te doen er ook voor zorgen dat de treinen betrouwbaarder en stipter zullen zijn.
Ik vind het ook goed dat Vlaanderen nu zelf investeringen gaat doen. Wij moeten toch niet afhankelijk zijn van Wallonië over iets dat niet eens in Wallonië plaatsvindt.
Ik vraag mij wel af of dit allemaal wel mogelijk is. Want als men die werken gaat uitvoeren, gaan er dan niet nog extra (en langere) files komen of hoe lang gaan deze werken wel niet duren!?
Al bij al ben ik toch blij dat Vlaanderen nu eindelijk gaat ingrijpen in deze problematiek die nu al jaren aansleept.
Met citaat antwoorden