De regering heeft in zijn wijzigingen aan het Zomerakkoord een extra versoepeling ingevoerd op het fiscale tarief voor hybride bedrijfswagens.
Kleinere hybride auto's - die zowel een verbrandingsmotor als oplaadbare elektrische batterij hebben - zullen in de toekomst van hun fiscaal erg gunstige tarief kunnen blijven genieten. Het gaat onder meer om de populaire Toyota Prius, Hyundai Ioniq, de Audi A3, BMW 5, Kia Niro, Toyota Prius, de Volkswagen Passat en de Golf.
Die milieuvriendelijke wagens krijgen fiscaal respijt door een extra aanpassing op het Zomerakkoord van de regering-Michel. Die bereikte daar vrijdagavond laat een akkoord over. In de marge van het akkoord over de hervorming van de vennootschapsbelasting - één van de drie grote dossiers samen met onbelast bijverdienen en de effectentaks - zette de coalitie afgelopen zomer het mes in de fiscale aftrekbaarheid van bedrijfswagens en hybrides.
Fake hybrides
De bedoeling was de vele 'fake hybrides' aan te pakken. Die wagens kunnen in principe elektrisch rijden, maar hun batterij is zo klein dat ze in de praktijk altijd op de verbrandingsmotor rijden. Dergelijke wagens zijn ondanks een groen imago even vervuilend als gewone diesels of benzinewagens, maar genieten toch een massief fiscaal voordeel.
Hybrides zijn als bedrijfswagen 90 à 100 procent aftrekbaar, terwijl dat bij gewone wagens maar 50 à 60 procent is. Hybrides en hun fake-varianten zijn duurder in aankoop, maar worden uiteindelijk goedkoper dan gewone auto's door hun fiscale bonus. Het gevolg was dat hun verkoop snel steeg. De regering besloot er paal en perk aan te stellen.
In de eerste plannen moesten hybride wagens minstens 1 kilowattuur energie in hun batterij kunnen opslaan voor elke 100 kilogram gewicht van de wagen. Die parameter zorgde voor groot protest in de sector omdat zo goed als alle hybridewagens getroffen zouden worden. Terwijl het net de bedoeling was om enkel de fake modellen - onder meer luxe-terreinwagens zoals de Porsche Cayenne, Audi Q7 en BMW X7 - aan te pakken.
Parameter
De regering stelde zijn parameter daarom bij van 1 naar 0,6 kilowattuur per 100 kilo. Dat bleek nog een probleem, omdat de meest populaire en kleinste hybride modellen zoals Golf en Prius ook dan hun fiscale vrijstelling niet zouden behouden. Omdat een extra heffing op dergelijke wagens in het kader van vergroening nooit de bedoeling is geweest, besliste de regering de limiet nu te verlagen van 0,6 tot 0,5 kilowattuur per 100 kilo. De nieuwe regeling gaat in vanaf 2020. De federatie van autoleasebedrijven reageert tevreden op de bijkomende aanpassing.
De regering had eerder al beslist dat elektrische wagens vanaf 2020 niet langer voor 120 procent aftrekbaar zijn. Alle aftrektarieven boven 100 procent worden geschrapt.
Cash for car
De regering heeft in de heronderhandeling over het Zomerakkoord vastgehouden aan de invoering van de omstreden 'cash for car'-regeling. Daarin kunnen mensen hun bedrijfswagen inruilen voor een cashbedrag. De regering geeft in het ontwerp alleen bijkomende verduidelijking waarom de inruiling van een wagen voor cash geen schending van het gelijkheidsbeginsel is, zoals de Raad van State in een advies aangaf.
In regeringskringen is te horen dat de Raad van State het gelijkheidsargument te pas en te onpas gebruikt. Het dook ook op in een advies over de ecocheque. Maar de regering houdt voet bij stuk, omdat ze vindt dat het aan de politiek is om maatregelen te nemen die wenselijk gedrag stimuleren. Binnen die context is het gerechtvaardigd mensen uit de wagen te halen in ruil voor een geldbedrag, luidt het.
Er lag een scenario op tafel om het principe van de cash-vergoeding te koppelen aan de gesprekken over de invoering van een mobiliteitsbudget. De regering heeft daarover een advies gekregen van de sociale partners, die de cashregeling overigens niet zien zitten.
Vakbonden en werkgevers willen dat het vrijgekomen budget door afstand van de bedrijfswagen ook echt aan mobiliteit wordt uitgegeven. De regering heeft afgesproken dat er over het ruimere mobiliteitsbudget tegen januari een conceet wetsontwerp op tafel moet liggen.
Wonden
Er is besloten beide voorstellen toch apart te behandelen. Dat heeft volgens regeringsbronnen te maken met de wonden die geslagen zijn in de discussie over het onbelast bijverdienen. Open VLD is nog altijd woest op CD&V-vicepremier Kris Peeters omdat hij wilde morrelen aan het akkoord dat daar deze zomer over was gesloten.
Bij koppeling met het mobiliteitsbudget had Peeters toch weer geprobeerd de sociale partners aan boord te hijsen om de cashvergoeding helemaal van tafel te krijgen.
EEN LIBERAAL
Door die vertrouwensbreuk stonden de liberalen op het gaspedaal om de cashvergoeding nu al ter stemming door te sturen. 'Bij koppeling van de twee had Peeters straks toch weer geprobeerd de sociale partners aan boord te hijsen om de cashvergoeding van tafel te krijgen. Niet met ons, hé. We zijn dat echt beu, zegt een liberaal.
Het is wel de bedoeling dat de 'cash for car'-regeling en het mobiliteitsbudget op termijn in elkaar geschoven worden. Maar Open VLD wil zeker zijn dat de cash-optie deel blijft uitmaken van het ruimere mobiliteitspakket.
Maar ook daarover bereikte het kernkabinet een consensus. Bedoeling is dat in januari het voorstel van de sociale partners verder tegen het licht wordt gehouden.
Er is ook afgesproken dat er tegen uiterlijk januari een concreet wetsontwerp op tafel moet liggen voor een mobiliteitsbudget.
Bron: De Tijd
https://www.tijd.be/politiek-econom..._source=website
Datum: 9/12/2017
Mijn mening: Ik vind deze versoepeling van het zomerakkoord zeer positief. De overheid wilt nu alleen maar het fiscale voordeel weghalen bij de ‘fake’ hybride auto’s. Die auto’s hebben zoals de naam het al zegt wel een batterij, maar eentje die zo klein is dat ze in de praktijk eigenlijk niet op hun elektrische motor rijden. Wat maakt dat ze even vervuilend zijn als een wagen met enkel een verbrandingsmotor. Dat is goed omdat die auto’s eigenlijk alleen maar verkocht worden vanwege het fiscale voordeel. Waardoor het oorspronkelijke groene idee achter de belastingvoordelen voor een stuk verloren was gegaan. Door het minimum vermogen van de batterijen in de auto’s te verhogen, vissen ze er de ‘fake’ hybride wagens uit.
Bij de ‘Cash for car’-regeling heb ik eigenlijk een dubbel gevoel. Langs de ene kant wilt deze regeling iets doen aan het aantal auto’s op de baan. Dat zal ook de reden zijn waarachter de werkgever zich kan schuilen. Want langs de andere kant is het voor de werkgever ook een manier om een deel van de lonen van de belastingen af te trekken.