8th December 2017, 14:40
|
Registered User
|
|
Geregistreerd op: Sep 2015
Locatie: Olen
Posts: 72
|
|
Ik schrik hier niet van. Vorig jaar hebben we met een vakleerkracht een hele les gevuld mer deze 'discussie'. Toen werd er op onze school al gesproken van een aanzienlijke daling van het aantal studenten die in het eerste jaar waren ingeschreven voor de lerarenopleiding, en dan meer bepaald voor secundair onderwijs. Ik heb doorheen de opleiding al gemerkt dat sommige gewoon kiezen om de lerarenopleiding te volgen omdat ze niet weten wat ze echt willen en denken dan dat de lerarenopleiding de makkelijkste opleiding is. Wat natuurlijk helemaal niet waar is. Na de eerste stageperiode merk je dan meteen op dat er enkele afhaken omdat de werkdruk te hoog is, omdat het toch nies voor hen is, omdat ze toch de leerlingen niet leuk vinden,... . Er moet gewoonweg iets aan gedaan worden. Het beroep komt in de media ook meestal niet ten goede van de job, en wordt eerder gezien als het aspect 'veel vakantie', wat natuurlijk ook zo is, maar meer dan dat ook. Het plan van de 'leerkracht van morgen' vind ik een goede maatregel die ze willen toevoegen. Op deze manier weten de leerkrachten waar ze aan toe zijn en dit zorgt er dan ook onrechtstreeks voor (denk ik) dat de regeldruk zal verlagen. Wij als toekomstige leerkrachten kunnen er denk ik zeker van meespreken, dat wanneer we thuiskomen je niet gewoon in je zetel kan kruipen. Het werk stopt niet na half 4, en ik denk dat dit voor sommige een moeilijk gegeven is. We moeten gewoon het beroep als leerkracht aantrekkelijker maken, maar dan moet er ook wel het een en het andere worden veranderd in het beroep zelf. Anders zal het beroep minder en minder aantrekkelijk worden voor potentiële studenten in de lerarenopleiding.
|