De Belgische brouwer heeft 40 stuks besteld van Tesla’s nieuwe elektrische vrachtwagen, de Semi.
Anheuser-Bush, de Amerikaanse tak van het Belgische AB Inbev, heeft 40 exemplaren besteld van Tesla’s elektrische vrachtwagen, de Semi. Het is de grootste bestelling die Tesla al binnenkreeg sinds het de vrachtwagen vorige maand voorstelde. Met de elektrische trucks wil de brouwer besparen op brandstofkosten. Die zouden 120 miljoen dollar per jaar bedragen.
De brouwer wil de elektrische vrachtwagen gebruiken voor leveringen binnen een straal van 150 of 200 mijl (241 tot 321 km), zo berichten Amerikaanse media. Dat ligt comfortabel binnen de actieradius van 500 mijl (804 km) die Tesla belooft.
De bedoeling is dat de 40 trucks deel zullen uitmaken van de vloot van 750 vrachtwagens, zo meldt de Wall Street Journal. Die vloot is echter niet eigendom van de brouwer zelf, maar van derde partijen die in onderaanneming werken. Het is nog niet duidelijk of de 40 Tesla’s ook volgens dat model zullen opereren, of dat ze toch eigendom van Anheuser-Bush zelf zullen worden. Het bedrijf heeft nog tijd om daarover na te denken, want de eerste leveringen worden pas in 2019 verwacht.
Voor Tesla is de grote bestelling een opsteker. Toen topman Elon Musk de Semi voorstelde zei hij dat bestellingen een voorschot van 5.000 dollar per stuk vereisten. Het is onduidelijk of de brouwer dat bedrag op tafel heeft gelegd, en wat de waarde van de bestelling is. Verwacht wordt dat één exemplaar tussen de 150.000 en 200.000 dollar zal kosten. De bestelling zou al zijn geplaatst nog voordat Musk de Semi officieel aan de wereld voorstelde.
Bron: De Standaard 08/12/2017
http://www.standaard.be/cnt/dmf20171208_03231868
Eigen mening: Ik vind dit een goede keuze van Anheuser-Bush. Ze zijn een groot bedrijf en hopen een uitgebreide vloot van deze elektrische vrachtwagens in commissie te nemen. Dit zal de bestaande vloot van de meer vervuilende vrachtwagens vervangen, wat een positieve invloed zal hebben op het klimaat. Zij kunnen jammer genoeg niet alleen het klimaat hiermee redden, maar ze geven wel zo het goede voorbeeld voor andere grote en ook kleine logistieke bedrijven.
De eis om een voorschot van 5.000 dollar per stuk van de fabrikant vind ik rechtvaardig. Deze som geld is nodig om een heel nieuwe soort productie op te stellen, ze zijn ten slotte pioniers. Als meer ondernemingen dergelijke bestellingen plaatsen, en het voorschot betalen, zal de productie sneller kunnen verlopen.
Wereldwijd worden er miljoenen vrachtwagens gebruikt, deze zorgen samen voor een enorme uitstoot. Ze zijn echter cruciaal voor onze maatschappij dus men kan deze niet buiten gebruik brengen. Moest al een kwart van de logistieke ondernemingen in de voetsporen treden van Anheuser-Bush zal dit zeer gunstig zijn voor het klimaat. Dit zal ook andere sectors kunnen stimuleren om milieubewuster om te gaan met hun bedrijf.