Om het aantal dodehoekongevallen met trucks te verminderen zouden de cabines anders ontworpen moeten worden zodat de truckers voetgangers en fietsers beter kunnen zien.
Brussel en achttien andere Europese steden vragen dat de Europese Commissie strengere voorschriften oplegt voor vrachtwagenconstructeurs. In ene brief aan commissievoorzitter Jean-Claude Juncker pleiten ze onder andere voor grotere ruiten en een lagere cabine, schrijft De Standaard.
Als de vrachtwagenchauffeur door een aangepaste cabine beter de voetgangers en fietsers in de stad kan zien, komen er minder aanrijdingen met zwakke weggebruikers, is de redenering.*
De gevraagde aanpassingen zijn haalbaar, want bijvoorbeeld sommige Brusselse vuilniswagens zijn al zodanig*ontworpen dat de kans op dodehoekongevallen vermindert.
Levens redden
'Dit voorstel dat levens zal redden ligt al lang op de Europese tafel', reageert het kabinet van Brusselse minister van Mobiliteit, Pascal Smet (SP.A) in de krant. 'De manier waarop vrachtwagens vandaag ontworpen zijn, houdt geen rekening met andere weggebruikers.'
Dat Brussel samen met andere steden als Parijs, Berlijn, Londen en Amsterdam nu in de pen kruipen heeft te maken met de voorbereidingen die Europa treft voor nieuwe veiligheidsregels. De Safety Regulation uit 2009 is aan herziening toe.
Bron: De Tijd 07/10/2017
https://www.tijd.be/ondernemen/tran...1&ts=1512664174
Eigen mening: In dit artikel wordt gezegd dat de Europese commissie strengere voorschriften moet opstellen voor de vrachtwagenconstructie. Er wordt voorgesteld dat de vrachtwagens onder andere een lagere cabine moeten krijgen en grotere ramen.
Ik denk dat de huidige vrachtwagens echter om welbepaalde structurele redenen gebouwd worden zoals ze nu zijn. Bijvoorbeeld, de cabine bevindt zich boven de motor, die altijd een bepaalde ruimte dient in te nemen. De motor voor de cabine plaatsen zou in dat geval een averechts effect hebben op de zichtbaarheid. Daarbij, als de cabine lager geplaatst wordt met grotere ramen, is er inderdaad een betere zichtbaarheid, maar bij een hogere situering kunnen de bestuurders beter hun draaiingshoek inschatten. Vele chauffeurs zijn trouwens opgeleid om een gewone vrachtwagen te bestuderen.
Daarom vindt ik dat men best het huidige ontwerp van vrachtwagens behoudt en op andere manieren de zichtbaarheid verbetert, door bijvoorbeeld meer spiegels en camera’s.
Ik vermoed daarenboven dat internationale vrachtwagenfabrikanten op de Europese markt afgeschrikt kunnen worden door plotse strengere maatregels op hun algemeen aanvaard ontwerp.
In het algemeen zouden deze aanpassingen in de wetgeving omtrent vrachtwagenproductie leiden tot een negatief effect op de economie en slechts een beperkt effect op de vermindering van het dodentol.