5th December 2017, 20:34
|
Registered User
|
|
Geregistreerd op: Sep 2015
Locatie: Gierle
Posts: 70
|
|
Als toekomstig leerkracht maak ik mij echt zorgen om het watervalsysteem. Hilde Crevits haalt in haar beleidsnota aan dat schools falen, een verkeerde studiekeuze en een gebrek aan motivatie vaak terugkerende redenen zijn waarom jongeren vroegtijdig de school verlaten. Als ik het artikel lees, kan ik deze indicatoren zo uit het artikel halen.
Ik begrijp niet waarom we anno 2017 nog altijd de mentaliteit moeten hebben 'het is maar BSO'. Wat als onze auto ineens niet start 's ochtends? Er alleen maar koud water uit de douche komt? De verwarming niet meer werkt? Niet bepaald fijn, maar het toont aan dat je niet alles met je 'hoofd' kan oplossen. Iedereen is even belangrijk. Dit vraagt misschien wel een mentaliteitswijziging.
Ik wil ook een kritische noot aanhalen in het artikel. Men vermeldt namelijk dat kinderen vaak niet meer kiezen op basis van interesses. Het is natuurlijk belangrijk dat kinderen weten wat hun talenten, hun interesses,... zijn, maar zich hier ook niet enkel op gaan baseren. Op die manier vermijd je dat iemand voetbalwetenschappen gaat volgen omdat hij graag voetbalt. Heel goed, maar er komt bij dit vak ook anatomie, fysica,... Leerlingen moeten inzien dat ook niet elk vak even fijn en leuk is.
Het lijkt mij belangrijk dat zowel leerkrachten als ouders kinderen beter begeleiden bij het maken van een doordachte studiekeuze.
|