di 28 november 2017 18:39 - Bron: BBC
Airbus, Rolls-Royce en Siemens slaan de handen in elkaar om hybride vliegtuigmotoren te ontwikkelen. De bedoeling is een viermotorige BAe 146 uit te rusten met drie straalmotoren en één elektrische motor.
De bedrijven willen tegen 2020 een demoversie van het vliegtuig in de lucht krijgen. De introductie op de commerciële markt zou vijf jaar later volgen.
Elk van de partners zal tientallen miljoenen euro's investeren in het programma. Het gaat dan ook om een prangende kwestie. Tal van bedrijven hebben zich in de strijd geworpen om elektrische motoren voor vliegtuigen te ontwikkelen, nadat de EU de druk heeft opgevoerd om de vervuiling door de luchtvaart in te dijken.
Lees ook: De luchtvaart is de nagel aan de doodskist van het klimaat: zo gaan we 'Parijs' zeker niet halen (+)
Airbus, Rolls-Royce en Siemens kiezen voor een hybride technologie, omdat volledig elektrische commerciële vluchten nog niet binnen handbereik liggen, zo luidt het. Het gewicht van de batterijen, in combinatie met het gewicht van de materialen om de elektrische motoren te koelen, is voorlopig een te grote beperking.
Batterijen
"We zien hybride aandrijving als een niet te stuiten technologie voor de toekomst van de luchtvaart", zegt Paul Eremenko, CTO bij Airbus.
Rolls-Royce zal de elektriciteitsgenerator leveren. De turbine die de generator aandrijft, zal op vliegtuigbrandstof werken. Extra energie van de generator wordt opgeslagen in batterijen en zal gebruikt worden tijdens het opstijgen en landen.
Bron: 'Airbus, Rolls-Royce en Siemens werken aan hybride vliegtuigmotor' (De Morgen), geraadpleegd op woensdag 29 november 2017 via
https://www.demorgen.be/economie/ai...motor-b3917a9f/
Eigen mening:
De klimaatconferentie van Parijs 2015 leidde tot het zogenaamde Akkoord van Parijs, ondertekend door 196 landen. Dit klimaatakkoord heeft bindende maatregelen opgelegd aan de deelnemende landen. Het doel is om de uitstoot van CO2 drastisch te laten dalen en zo de opwarming van de aarde te beperken tot maximaal 2°C, met 1,5°C als streefdoel.
Op papier is dit erg mooi, maar een belangrijke kanttekening is dat er destijds geen afspraken gemaakt zijn over de scheep- en de luchtvaartsector. Dat vind ik toch wel een grote teleurstelling. Net omdat die sectoren erg vervuilend zijn. En cijfers liegen niet. De luchtvaart is vandaag de dag goed voor zo'n 5% van de wereldwijde CO2-uitstoot, de scheepvaart voor zo'n 3%. En aan de huidige economische groei zonder veranderingen zouden ze tegen 2050 nog 2,5 keer meer uitstoten! Hypocrisie ten top? Too big to fail? Blijkbaar heeft men daar in Parijs toch een serieus oogje dicht geknepen.
Een studie van het Europese Parlement toonde dan ook aan dat het absoluut noodzakelijk is om ook die sectoren aan te pakken. Omdat ze zo groot zijn kan daar nog veel progressie gemaakt worden. En dan denk ik ook spontaan aan innovatie.
Elektrisch transport lijkt de toekomst, ook voor de luchtvaart. Goed nieuws; de bedrijven Airbus, Rolls-Royce en Siemens zijn druk bezig met het ontwikkelen van een groener vliegtuig met hybride motoren. Net zoals bij een auto, maar dan veel groter en complexer toegepast op een vliegtuig. De demoversie wordt in 2020 op de markt verwacht. Natuurlijk is dit nog (nabije) toekomstmuziek, toch ben ik erg blij dat er ook echt concrete initiatieven genomen worden. Reizen is een recht, maar kan niet lang meer doorgaan op deze manier.
Innovation is everything. The sky is the limit!