29th November 2017, 12:56
|
Registered User
|
|
Geregistreerd op: Sep 2015
Locatie: Grobbendonk
Posts: 73
|
|
Het spreken van de moedertaal vergelijken met het gebruiken van een GSM in het klaslokaal vind ik bijzonder kort door de bocht. Ik ben absoluut geen tegenstander van het beperkt toestaan van de moedertaal van leerlingen met vreemde origine in de les. Ik heb zelf les gegeven aan OKAN-leerlingen en de realiteit is dat ze bepaalde woorden gewoon niet kennen en begrijpen. Verduidelijking in het Nederlands schiet heel vaak te kort en in heel veel situaties bereik je als leerkracht niet hetzelfde resultaat als een medeleerling die dezelfde moedertaal spreekt. Op zo'n momenten is het gebruiken van de moedertaal zeker aan te raden. Uit mijn eigen ervaring blijkt dat medeleerlingen dit al spontaan doen, wanneer ze merken dat zowel leerkracht als leerling in de problemen geraken. Ik ben ervan overtuigd dat bekwame leerkrachten momenteel op deze manier lesgeven, zonder daarbij leerlingen te filteren per culturele achtergrond. Om dat dan af te doen als 'een kakofonie van gebrabbel', daar kan ik zeer weinig begrip voor opbrengen. Zelfs in de eerste jaren na OKAN beheersen heel veel leerlingen de taal nog onvoldoende. Ik raad u dan aan om zelf in een Arabische les binnen te stappen, waarbij het verboden is om Nederlands te spreken. U krijgt dus geen woordverklaringen, geen contexten, geen verklaringen op vlak van taalbeschouwing die aansluiten bij uw eigen kennis. Vraag uzelf dan eens af of dit de kwaliteit van die les én van uw kennis van de taal ten goede komt. Ik ben er niet van overtuigd dat een verbod van vreemde talen in het klaslokaal een juiste beslissing is.
Ik vind het bijzonder jammer dat de communicatie van het Gemeenschapsonderwijs te wensen over liet en de nadruk dus volledig verkeerd gelegd werd. De intenties waren zeker goed, maar in een tijd waar veel Vlamingen bezig zijn met het (vaak terecht) verdedigen van de eigen cultuur, moet men opletten met de manier van berichtgeving en de nadrukken die men legt in het beleid. Nu interpreteren veel mensen deze beleidsbeslissing alsof het GO! verdeeldheid wil zaaien en de Vlaamse cultuur wil ondermijnen. Het is niet de bedoeling dat we groepjes creëren, want leerlingen per taal gaan 'sorteren' mag dan wel goed zijn voor het leren van Nederlands: ik zie vooral veel nadelen ten opzichte van integratie en de samenhang binnen de klasgroep.
Laat leerlingen elkaar helpen, over de culturen heen en wanneer nodig mag er inderdaad eens, in een vreemde taal, een context uitgelegd worden of kan men een zinnetje vertalen. We moeten er echter voor opletten dat het spreken van Nederlands in de toekomst geen prioriteit meer is, voor zowel leerlingen als leerkrachten. Teveel is nooit goed en door de manier waarop deze beslissing in de media kwam, vrees ik dat het andere uiterste, namelijk een overdosis aan vreemde talen in het klaslokaal, in veel scholen de realiteit kan worden. Het is dan ook met een bang hart afwachten hoe leerkrachten en scholen deze beslissing in de praktijk zullen brengen. Wanneer we toelaten dat leerlingen groepjes vormen per cultuur, zaaien we steeds meer verdeeldheid binnen de scholen én uiteindelijk binnen de maatschappij. Ik hoop dat de scholen kiezen voor een beperkt gebruik van de moedertaal mét behoud van het Nederlands als absolute prioriteit en dat ze tegelijkertijd werken aan een multiculturele mix in het klaslokaal, zonder groepjes op basis van cultuur te creëren.
|