In de ziekenhuizen van Ziekenhuis Netwerk Antwerpen (ZNA) werd dinsdagmiddag code geel van het rampenplan afgekondigd na ernstige computerproblemen. Enkele uren later was het interne IT-probleem opgelost.
Dinsdagmiddag werd enkele uren code geel van het rampenplan afgekondigd in verschillende Antwerpse ziekenhuizen. Het ging niet om een cyberaanval, wel om een ernstig computerprobleem waardoor er geen patiënten via de spoeddiensten opgenomen konden worden op ZNA-campussen. Dat zegt Renée Willems, woordvoerster ZNA. De oorzaak werd snel gevonden en kwart voor vijf was het interne IT-probleem opgelost. Code groen opnieuw van kracht. Het interne IT-probleem is opgelost. Dank aan onze patiënten voor hun begrip en onze excuses voor de hinder. Dank aan de #zna-medewerkers voor hun inzet om het probleem te verhelpen.
De consultaties in de ziekenhuizen gingen wel gewoon door. 'Het is ook niet zo dat hier nu niemand meer binnen of buiten mag, maar we hebben wel aan de provincie laten weten dat we ambulances van de dienst 100 momenteel niet kunnen ontvangen omdat de registratiesystemen niet met elkaar in verbinding staan. Een patiënt met een afspraak kan wel gewoon naar binnen en wordt dan tijdelijk alleen manueel geregistreerd. Er kunnen bijvoorbeeld ook scans blijven gebeuren, maar die kunnen voorlopig niet worden doorgestuurd.'
De grote ZNA-ziekenhuizen zijn Stuivenberg en Elisabeth (Antwerpen), Middelheim (Wilrijk) , Jan Palfijn (Merksem) en Sint-Erasmus (Borgerhout). Er zit ook nog een aantal kleinere klinieken en verzorgingstehuizen in de groep.
Krant: De Standaard
Link: http://www.standaard.be/cnt/dmf20171128_03212397
Datum: 28/11/2017 om 17:15
Mijn mening: Het is heel belangrijk dat de computers in een ziekenhuis goed functioneren. Alle gegevens, de medicatie, onderzoeken zit allemaal in het medisch dossier in de computer. Als het systeem uit valt kan het gevolgen hebben voor de patiënten, omdat sommige handelingen en medicatie niet uitgevoerd kunnen worden. Dokters kunnen niets nakijken als er plots een patiënt intensieve zorgen nodig heeft. Bij patiënten die op spoed binnenkomen, kan men in sommige gevallen bijvoorbeeld geen bloed toedienen, men heeft geen gegevens over de personen in kwestie. Zo'n uitval in een ziekenhuis mag niet te lang duren en moet zo snel mogelijk opgelost worden door een het ICT-team van het ziekenhuis of door zelfs een andere firma die gespecialiseerd zijn in ICT.