Enkele post bekijken
  #1  
Oud 27th November 2017, 17:27
KaiYin.Y*en KaiYin.Y*en is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2017
Locatie: Baarle-Hertog
Posts: 47
Eurostadion opnieuw gebuisd: zoveelste negatief advies rond mobiliteit

Eurostadion opnieuw gebuisd: zoveelste negatief advies rond mobiliteit

Het slechte nieuws voor Ghelamco, de bouwheer van het Eurostadion, blijft zich opstapelen. Na de gemeente Grimbergen is het deze keer de Vlaamse administratie die zich negatief uitlaat over de plannen voor het nieuwe stadion. Grootste struikelblok is en blijft mobiliteit.

Het is Vlaams parlementslid en specialist ruimtelijke ordening Axel Ronse (N-VA) die het nieuwste mobiliteitsadvies opvroeg bij Vlaams minister van Verkeer Ben Weyts (N-VA). Net zoals bij de vorige bouwaanvraag en het rapport over de milieu-effecten is ook dit advies negatief.

Het dossier van bouwheer Ghelamco is volgens de Vlaamse administratie onvoldoende becijferd en bevat nauwelijks garanties over bepaalde belangrijke zaken die moeten beletten dat de Brusselse Ring een verkeersinfarct tegemoet gaat van zodra het Eurostadion in gebruik wordt genomen. Volgens Ronse is dit “een mokerslag” voor het omstreden bouwdossier.

“Ten laatste op 2 februari 2018 moet minister Schauvliege (CD&V) beslissen over de aanvraag tot omgevingsvergunning voor het Eurostadion. Dit negatieve advies van het departement Mobiliteit en Openbare werken is weliswaar niet bindend maar doorgaans wordt zo’n advies toch steeds ernstig meegenomen in de beoordeling”, aldus het Vlaams parlementslid. “Dit is een zoveelste mokerslag voor het dossier dat eerder al een negatief advies kreeg van de gemeente Grimbergen en kon rekenen op uitzonderlijk veel bezwaren tijdens het openbaar onderzoek.”

Bron: HLN 27-11-2017 https://www.hln.be/sport/voetbal/be...iteit~ad3131d1/

Mening:
Dat de bouw van een voetbalstadion een negatief advies krijgt wegens mobiliteit legt de typisch Belgische mobiliteitsproblemen bloot. Ze gaan er namelijk van uit dat het gros van de voetbalsupporters met de auto komt. Deze aanname is terecht; met het openbaar vervoer gaan is niet voor iedereen evident. En dat komt volgens mij vooral door de vrije ruimtelijke ordening in ons land: Omdat iedereen vrijwel overal in het land een eigen huis kan en mag bouwen of kopen kiezen de Belgen er voor om in dunbevolkt gebied te gaan wonen zoals op het platteland. Want daar zijn de grond en huisprijzen laag natuurlijk. Helaas is er dan geen goede verbinding met het openbaar vervoer. Menig Belg denkt dan maar snel 'gelukkig hebben we de auto nog'. Het is een ander verhaal bij onze buren: In Nederland mag men niet zomaar een huis bouwen. Elk gebied heeft een streng bestemmingsplan waardoor het gros van de bevolking in stedelijk gebied woont. Stedelijk gebied waar er tal van mogelijkheden zijn met het openbaar vervoer. En daarnaast zijn er veel veilige fietsroutes. Belastinggeld bestemt voor mobiliteit kan daar namelijk geconcentreerd geïnvesteerd worden. En daarom gaat men in Nederland met de fiets naar het voetbalstadion.
Met citaat antwoorden