27th November 2017, 16:43
|
Registered User
|
|
Geregistreerd op: Sep 2015
Locatie: Geel
Posts: 68
|
|
Ik ben van een andere mening dan Lotte. Ik vind taal inderdaad heel belangrijk om goed te kunnen integreren in een nieuwe omgeving en dus is het heel belangrijk dat kinderen goed Nederlands leren. Maar hoe leer je een nieuwe taal aan? Door vergelijkingen te maken met je moedertaal. Je zegt zo wordt in het Nederlands een persoonsvorm gevormd, in jullie taal wordt dat op deze manier gedaan of in jullie taal wordt dat op dezelfde manier gedaan. Als kinderen niet de mogelijkheid krijgen om hun moedertaal voldoende te oefenen en meta-taal over hun moedertaal te leren (zoals bijvoorbeeld een persoonsvorm of onderwerp in het Turks, Spaans, Russisch, Engels, Frans... juist kunnen benoemen) dan is het veel moeilijker om dit in een nieuwe taal te doen en een nieuwe taal aanleren zonder deze meta-taal is haast onmogelijk.
Wij leerlingen van Nederlands 5 zijn eerder dit semester naar DocAtlas in Antwerpen geweest en ook daar zeiden ze dat het soms beter was om de kinderen op de speelplaats hun moedertaal te laten spreken in plaats van hen te forceren om gebroken Nederlands te spreken. Het is ook op deze manier dat leerlingen fouten van anderen gaan overnemen en eens dat die fout ingebakken zit, is het heel moeilijk om dat nog te veranderen.
Ook vraag De Wever zich af of de leerlingen werkjes in de klas in hun moedertaal mogen maken, maar als hij beter had opgelet, of de woorden niet verdraaid, zou hij moeten weten dat de moedertaal in de klas gebruiken voornamelijk is in het eerste jaar dat de leerlingen in de nieuwe school zijn en dat zij dan hulp krijgen van medeleerlingen die dezelfde moedertaal delen bij vertalen van uitleg, opdrachten of vragen. Deze leerlingen kunnen anders amper volgen en worden op deze manier bij het klasgegeven betrokken.
Het gaat dus niet om lessen in een andere taal geven, maar om de nieuwe taal zo duidelijk mogelijk over te brengen en alle leerlingen zo goed mogelijk te bereiken.
|