25th November 2017, 12:55
|
Registered User
|
|
Geregistreerd op: Oct 2017
Locatie: Oud-Turnhout
Posts: 45
|
|
Ik denk dat het duaal leren een heel mooi initiatief is voor veel leerlingen en hen heel veel realiteits-gebonden leerkansen geeft. Het kan goed werken en zelfs een meerwaarde zijn voor enorm veel leerlingen van het TSO, BSO en zelfs het DBSO, maar dan denk ik dat ze echt werklustig moeten zijn. Het duaal leren heeft zeker en vast zijn voordelen, maar in de praktijk worden er veel vragen gesteld. Ik denk dat het een goed idee is om toch een langere proefperiode in te lassen om te testen of het systeem wel effectief werkt in de verschillende onderwijsstromingen voor het "officieel" ingevoerd wordt. Er moet voor gezorgd worden dat er naast het duaal leren toch nog alternatieven aangeboden worden! Scholen zijn graag trendsetters met nieuwe werkvormen om zich te onderscheiden van de rest zodat er veel nieuwe leerlingen gelokt kunnen worden, binnenkort wilt iedereen naar een onderwijsvorm van duaal leren gaan. Maar als het binnen enkele jaren blijkt te floppen, waar staan we dan?
Mensen in het werkveld stellen zich de vraag of de werkgevers net zo goed "vragende partij" voor lerende studenten. In het DBSO merkt men dat heel veel werkgevers het al heel moeilijk vinden om een evaluatie te doen van de leerling en met de invoering van het duaal leren gaat dit enkel nog strenger en ingewikkelder worden. Een minderheid van de instromers in het DBSO zijn effectief gemotiveerd om te gaan werken en leren hoe ze hun vak moeten doen, en krijgen er ervaring mee, de rest stroomt in met een mentale rugzak en weinig motivatie, omdat ze leerplichtig zijn tot hun achttien jaar en eigenlijk daar gaan zitten "wachten" tot het zo ver is. Voor deze leerlingen is duaal leren dan ofwel een extra push en motivatie om er toch nog iets van te maken, maar sommige halen het nu eenmaal niet. Er gaan in enorm veel scholen heel veel leerlingen tussen de mazen van het net vallen, en waar komen deze dan terecht?
|