Sluipverkeer is een probleem dat naar mijn mening door de politiek gecreëerd is. Een van de grootste oorzaken van sluipverkeer bij vrachtwagens is het invoeren van de tolheffing op de autosnelwegen. Het vermijden van snelwegen levert een transportbedrijf ruim 5200 euro per jaar per vrachtwagen op. In een maatschappij waar elke euro telt (en al zeker in de transportindustrie) zijn tienduizenden euro's een heel belangrijke besparing. (
http://deredactie.be/cm/vrtnieuws/o...pinie/1.2898893)
Het rechtstreeks gevolg hiervan is sluipverkeer: vrachtwagens die secundaire wegen nemen en logischerwijs door de dorpskernen rijden.
De oplossingen voor sluipverkeer zijn voor mij voor de hand liggend: een combinatie van de invoering van een tolheffing op secundaire wegen en een verbod op vrachtwagens (+5,5 t) in de dorpskernen. Momenteel maken heel veel mensen de afweging tussen mensenlevens en een meerprijs per product (door een meerkost bij de transportbedrijven) in het voordeel van hun portefeuille. Ik ben het daar niet mee is en ik ben van mening dat de meerprijs per product niet opweegt tegen de mensenlevens die verloren gaan. Los daarvan is de infrastructuur van dorpskernen absoluut niet voorzien voor een verhoogd aantal vrachtwagens.
Veel gemeentes volgen deze redenatie ook: onder andere de gemeente Herenthout voert een verbod op vrachtwagens (met uitzondering van laden en lossen) in de dorpskern in. Ik ben daar een grote voorstander van: vrachtwagens horen NIET thuis in de dorpskern en al zeker niet in straten met scholen. Wat blijkt: tientallen mensen laten jaarlijks het leven bij ongelukken met vrachtwagens in de dorpskern.
Een ander voorbeeld is de gemeente Nijlen, waar veel sluipverkeer, op weg naar Mechelen, momenteel de dorpskern (met daarin meerdere scholen, waaronder het Githo) teistert. Ook de gemeente Nijlen gaat acties ondernemen: zij opteren voor een kilometerheffing op de gewestwegen rond de gemeente.
Daarnaast is er ook nog de problematiek van sluipverkeer met personenwagens, die in de hand gewerkt wordt door verkeersapps als Waze. Het is daarom belangrijk dat we carpoolen en het gebruik van het openbaar vervoer aantrekkelijker maken. Die problematiek is iets ingewikkelder en ik zie eigenlijk weinig oplossingen, aangezien het aantal personenwagens jaarlijks stijgt en de files richting grootsteden onvermijdelijk lijken.