Enkele post bekijken
Oud 31st January 2006, 06:05
Barst's Avatar
Barst Barst is offline
Administrator

Citaat:
Orgineel gepost door wim leenaerts
Wat is dat nu voor een argument
Dan kunnen ze erotische en/of zeer gewelddadige films ook wel terug om 18.00u spelen, want als ik mij niet vergis is ook daar nog niet concreet van aangetoond dat wat daarin gebeurt de lichamelijke, geestelijke of zedelijke ontwikkeling van de minderjarige aantast...

Altijd een gevoelig issue geweest: onderscheid tussen fictie & fact...

'Thuis' is bij mijn weten geen weergave van een reële toestand en evenmin van vermaledijde 'reality-tv' - 'Jambers' was dat destijds wél, en een aantal van zijn 'slachtoffers' hebben nadien ook het bezoek gekregen van een onderzoeksrechter -, bijgevolg mis ik ook 'the point' in voorgaande argumentatie...

De 'voorbeeldfunctie'? Of de 'mentale gezondheid' van 'de klein mannen'? Laat me niet lachen... Let wél: er valt wel degelijk iets te zeggen om 'Tom & Jerry' minder gewelddadig te maken, en ook in 'Skippy' heb ik ooit iemand zien neerschieten omdat hij nu eenmaal de rol van 'de slechte' had... Eerlijk gezegd: ik vind dat veel choquerender dan iemand die een joint rookt in een fictie-reeks, en dan nog omwille van redenen van pijnbestrijding! Dit lijkt me pas écht (bewustzijns)verruimend, te weten: een argument dat er toe doet! (smiley ontleend aan de naam die deze mail inzet - )

Diezelfde nuance zie ik overigens nauwelijks of nooit bij al het Hollywood-'entertainmentgedoe' (k.t. welteverstaan!)... Zoals gisteren nog op VT4 bij 'Tombstone' waar een van de 'goeien' ('Doc') zich compleet moest drogeren om er alleen nog maar meer 'slechten' mee af te schieten... (grijns incl.)

Als de finale keuze er uiteindelijk een moet zijn van morfine, in beginsel ook wel degelijk hallucinogeen maar bij hogere doses finaal fataal (de alliteratie verschaft wel degelijk veel dokters een 'dankbaar' middel om te ontsnappen aan de veel stringentere euthanasievereisten), ofwel een joint...??

Sorry, dan weet ik het wel... En dan zou ik nog niet meteen weten waarom elk ander die 'joint-fiction' - U had nog geen titel voor uw volgende film? - ontzegd zou moeten worden...

Afgezien van de auteur van voorgaande mail kan ik mij moeilijk van de indruk ontdoen dat heel de heisa rond dit topic een rechtstreeks gevolg is van het feit dat vooral het bejaarde deel van onze bevolking tijd heeft om zich hier druk over te maken (én om naar 'Thuis' te kijken): die schieten nl. al meteen de gordijnen in op het moment dat het woord 'drugs' nog maar ter sprake komt... En zullen tegelijk makkelijker beginnen 'schieten' met: "... uit principe niet kunnen". Niet dat dit laatste mij 'principieel' tegen de borst stuit ('Alles moet kunnen' vind ik ook maar niks!), maar 'complexiteit' (het oogmerk van onze samenleving) en 'principe' gaan nu eenmaal niet zo goed samen, uitzonderingen niet te na gesproken...

Of vergis ik mij hier schromelijk??