Een Europees leger is volgens mij op termijn wél mogelijk, rekening houdende met de lange tijd dat het waarschijnlijk in beslag zal nemen. En we zullen ook moeten samenwerken met de gehele Unie, niemand mag uit de boot vallen; zoals nu af en toe het geval is. De vraag is dan gewoon of het nodig is om zulk een groot leger op te stellen met het vele aantal euro's dat het waarschijnlijk zal kosten. Zal het de moeite waard worden? Ik denk in ieder geval van wel, uitgaande van de dreigingen die ons continent momenteel aanstaart, lijkt het me geen slecht idee om een leger te hebben. In de toekomst kijkende, zullen er waarschijnlijk ooit wel eens aanvallen komen van andere landen / of continenten, dus de kans lijkt mij quasi nihil dat er nooit meer oorlogen zullen zijn (uitgaande van de gang van zaken met IS, Noord-Korea, de burgeroorlogen in Syrië en de algemene problemen in het Midden-Oosten, en vooral dan de kwestie Israël-Palestina...). De enige manier waarop we ons daar als continent Europa op kunnen voorbereiden, is via een deftig leger. Want voorkomen is beter dan genezen. Toch moeten we ook stil staan bij zaken als, ons té defensief willen opstellen. We zouden als EU juist het voorbeeld moeten worden en zijn van het continent dat het goede voorbeeld zou moeten geven wat betreft zaken als oorlogen vermijden, we hebben namelijk al twee wereldoorlogen achter de rug, en we waren steeds relatief gezien min of meer de kern van deze gruwelijkheden. Daar moeten we lessen uit trekken om dit in de toekomst nooit meer te laten gebeuren, dat dingen zo uit de hand kunnen lopen. En met dat goede voorbeeld geven bedoel ik: -open zijn tegenover vluchtelingen (zij hebben wat hun overkwam ook allemaal niet verdiend, hierbij dient men wel een onderscheid te maken tussen economische en oorlogsvluchtelingen vind ik!), -proberen als Unie samen te werken met de gehele wereld en geen landen buiten te sluiten en aan protectionisme 'te doen' zoals momenteel de VS en, -géén racisme te tolereren (de Duitsers hebben namelijk in WO 2 al genoeg onreinheden begaan wat betreft de Joden en vreemdelingen, en daarmee Europa als continent in een slecht daglicht gezet en besmet). De enige manier om van die besmetting af te komen is door economisch en politiek 'het goede' te doen, (zelfs terwijl de rest van de wereld 'het slecht' zou doen). En dat begint volgens mij bij een Europees leger dat niet komt om oorlog, twijfel of verdeeldheid te zaaien, maar moet komen om de wereld die volgens mij in nood is, te helpen om wereldvrede te bereiken tussen de onderlinge landen en werelddelen die samen de gehele wereld vormen. Ik weet dat het een utopie lijkt. Maar vast staat dat, als het EU leger er dan al ooit komt, we het deze keer op een politiek correcte manier moeten aanpakken.
|