Het zit er bovenarms op tussen de Russische studentenverenigingen en de plaatselijke organisatoren van het WK Voetbal 2018, dat in Rusland zal doorgaan. Aangezien slaapplaatsen duur zullen zijn in die periode, worden studenten een maand op voorhand al uit hun kot gezet.
De beslissing is gevallen en valt niet meer terug te draaien: Russische studenten die een kot hebben in de nabijheid van een voetbalstadion dat gebruikt wordt voor het WK volgend jaar, moeten half mei opkrassen. Enkel zo kunnen alle politieagenten en soldaten op een betaalbare manier aan een onderkomen geraken tijdens het WK, klinkt het in de Russische krant Kommersant, die bericht over de maatregel.
Steun zoeken bij de Russische minister van Onderwijs heeft weinig zin, aangezien hij een tot de initiatiefnemers behoort voor de drastische maatregel. ‘We kunnen verwachten dat de huurprijzen de hoogte in zullen gaan’, luidt het. ‘Dan is het goed voor iedereen dat er voldoende accommodatie is voor buitenlandse gasten zonder dat zij gehinderd worden door Russen die de veiligheid garanderen tijdens het WK.’ Met die Russen doelt de minister op een klein leger aan soldaten en politieagenten, dat deel zal uitmaken van het draconische beveiligingsschild dat de Russen tijdens het WK willen optrekken.
‘Studenten zullen WK zelf niet kunnen bijwonen’
Verschillende studentenverenigingen hebben al brieven geschreven naar de eerste minister van Rusland, Dmitri Medvedev. ‘Studenten uit hun eigen kot zetten is niet enkel ongepast en demotiverend maar ook illegaal’, aldus Vasily Michailov van de Russische Studentenunie. ‘Bovendien zal geen enkele student het WK zelf kunnen bijwonen, aangezien de huurprijzen elders in de steden te hoog zullen zijn.’
Het valt sterk te betwijfelen of de Russische overheid zal luisteren naar de noodkreet van de studenten. Al het geld dat werd voorzien voor het WK, gaat momenteel naar de beveiliging, de bouw van de stadions en het opsmukken van de directe omgeving rond de stadions. Extra budget voor accommodatie is er niet, waardoor de soldaten en politieagenten uit de boot dreigden te vallen. Tijd om nu nog vertrekken voor hen te bouwen, is er bovendien niet meer.
De universiteiten van Nizjny Novgorod, Jekaterinenburg en Samara zijn al begonnen aan het hertekenen van het academiejaar. De leerprogramma’s en examens worden verplaatst naar begin mei, zodat de studenten meer tijd hebben om hun koffer te pakken.
Bron: De Standaard
http://www.standaard.be/cnt/dmf20171110_03180569
Datum: 12/11/2017
Mijn mening:Dit getuigt van weinig respect voor de studenten. De organisatie van het WK loopt mank dus verschuiven ze het probleem door de studenten lastig te vallen. Ze laten de studenten letterlijk in de kou staan door hun kot af te pakken. Ik stel mij bij heel dit verhaal toch enkele vragen. Zijn er dan geen publieke ruimtes van de overheid of een zaal binnen het stadium zelf waar de bewaking terecht kan? Ik vraag mij echt af of ze alle alternatieven wel goed hebben overwogen voor ze deze beslissing hebben genomen. Het ergste van al vind ik dat de studenten geen steun kunnen krijgen van de minister van Onderwijs. Dat snap ik toch echt niet, hoe kan je dit als minister van onderwijs goedkeuren? Sterker nog de minister komt zelf met het initiatief. Zo scoor je als minister toch ook niet veel goede punten, door jouw doelgroep te benadelen. Al goed nemen de universiteiten initiatief om de leerprogramma’s en examens te verlaten. Zo geven ze de studenten toch te kans om bij te benen.