Enkele post bekijken
Oud 10th November 2017, 18:31
Silke.H*oyberghs Silke.H*oyberghs is offline
Registered User

Radioactieve wolk boven Europa na nucleair ongeval in Rusland of Kazachstan

Volgens een Franse toezichthouder is er mogelijk een ongeval geweest in een nucleair complex in Rusland of Kazachstan. De organisatie komt tot die conclusie omdat er de afgelopen weken radioactieve vervuiling in de lucht boven Europa is aangetroffen. Er is geen gevaar voor de volksgezondheid.
Het gaat om verhoogde concentraties van de stof ruthenium 106. Volgens de Franse IRSN gaat het zeker niet om een ongeval in een kernreactor, omdat er dan andere stoffen in de wolk zouden zitten. Gedacht wordt eerder aan een incident in een centrum voor isotopen voor de gezondheidszorg, zegt de organisatie in de Britse krant The Guardian.

De organisatie kon niet precies zeggen waar de wolk is ontstaan. Gezien de weersomstandigheden en windrichtingen kan dat in een zone tussen de Oeral en de Wolga zijn. Dat kan wijzen op Rusland of Kazachstan.

De Russische autoriteiten zeggen niets te weten van een eventueel incident op hun grondgebied. De autoriteiten in Kazachstan hebben nog niet gereageerd.

Bron: De Morgen, 10/11/2017
https://www.demorgen.be/buitenland/...hstan-bb8d5a2c/

Eigen mening: Ik vind het toch wel ernstig dat er een radioactieve wolk boven ons hoofd hangt. In het artikel zegt men dat dit geen gevaar vormt voor de gezondheid van de mens, maar dat wil niet zeggen dat het geen kwaad kan. Radioactiviteit is een gegeven waar we heel voorzichtig mee moeten zijn. Het kan enorm schadelijk zijn als we er niet voorzichtig mee omgaan. Ik woon vlakbij de kerncentrale in Mol. Mijn vader werkt daar en uit ervaring weet ik dat zijn job heel gevaarlijk is. Hij moet bijvoorbeeld elke keer als hij naar huis komt gescreend worden op radioactiviteit. Dat doen ze niet voor niets, dat doen ze omdat het echt wel gevaarlijk is. Wanneer hij besmet is, moet hij zijn kleren daar in de vuilbak gooien en moet hij ook verplicht douchen op het werk. Met dit voorbeeld wil ik aantonen dat we echt voorzichtig moeten zijn. Hopelijk kunnen we dergelijke voorvallen in de toekomst vermijden.
Met citaat antwoorden