9th November 2017, 16:52
|
Registered User
|
|
Geregistreerd op: Sep 2017
Locatie: Herentals
Posts: 30
|
|
Spoorverkeer donderdagochtend zwaar verstoord in de buurt van Gent
Spoorverkeer donderdagochtend zwaar verstoord in de buurt van Gent
De ochtendspits op het spoor is vanmorgen zwaar verstoord door problemen met defecte treinen in de buurt van Gent. Op een trein zaten 300 reizigers lange tijd vast. Om 11 uur waren alle problemen opgelost.
Een trein van Oostende naar Eupen is donderdagochtend in de buurt van Gent stilgevallen voorbij het station Gent Sint-Pieters.
'Daarop is de trein terug naar het station Gent Sint-Pieters gereden waar hij rond 7.45 uur, in volle ochtendspits dus, een tijdje een spoor blokkeerde. Intussen is alles opgelost, maar de hinder zal nog even duren', zei Bart Crols van de NMBS vanmorgen. Intussen is het probleem volledig opgelost.
Intussen was er een tweede groter probleem in de buurt van Drongen waar een locomotief is stilgevallen. De trein van Oostende naar Schaarbeek, met 300 reizigers, stond om 9 uur nog altijd stil en hinderde ook het andere spoorverkeer, aldus Thomas Baeken van Infrabel. Ook dat probleem is nu opgelost.
Het treinverkeer van Gent naar Antwerpen raakte door de problemen in Gent zwaar gestoord door een ongeval aan het station van Sinaai. Maar ook daar zijn alle sporen weer vrij.
Nieuw onderzoek naar stiptheid treinen
Net donderdag is een nieuw onderzoek voorgesteld over stiptheid van de treinen. Wat treinreizigers al langer aanvoelen, is nu ook bewezen: hun trein rijdt minder stipt dan de officiële stiptheidscijfers van de spoorwegen aangeven. Dat blijkt uit het onderzoek van Test-Aankoop en TreinTramBus.
Volgens de NMBS rijdt 90 procent van de treinen stipt op tijd, TreinTramBus en Test-Aankoop bewisten dat op basis van eigen onderzoek.
Spoorinfrastructuurbeheerder Infrabel begrijpt de kritiek van reizigersorganisaties TreinTramBus en Navetteurs.be op de stiptheidscijfers niet goed. 'Onze meetmethode is wetenschappelijk vastgelegd en levert de enige, juiste stipheidscijfers op', zegt woordvoerder Thomas Baeken. Dat Infrabel enkel maar de globale stiptheidscijfers communiceert, is bovendien niet juist, zegt de woordvoerder.
'Wij brengen maandelijks een rapport over de stiptheidscijfers uit. En daarin staat niet enkel het globaal cijfer. Dat rapport bevat onder meer ook informatie over de gewogen stiptheidscijfers, waarin rekening wordt gehouden met het aantal treinreizigers, of nog de vertragingen over het hele traject. Maar het zijn de reizigersorganisaties, waarmee we trouwens driemaandelijks samenzitten, die à la carte verbindingen uitlichten', zegt Baeken.
Bron: de standaard 9-11-2017
Eigen mening:
Ik vind het niet kunnen dat de NMBS nog altijd van die oude locomotieven blijft inzetten. Deze treinen nemen veel onderhoud met zich mee en voor dat onderhoud uit te voeren, nemen ze niet voldoende tijd denk ik. Doordat ze te weinig tijd nemen voor het onderhoud van het toestel krijgen ze zoals hier een defect, waardoor er 300 reizigers weer moeten wachten en dan verschieten ze dat er hinder op de sporen ontstaat. Ik vind dat de NMBS dus meer moet investeren in nieuwere locomotieven zodat er minder van deze voorvallen zich zullen voordoen. Ik vind ook dat er nog ruimte is voor verbetering in verband met de stiptheid van de treinen. Er kunnen steeds voor routes die drukbezet zijn meer treinen ingezet worden waardoor er minder vertraging wordt opgebouwd. Als ze dus meer treinen inzetten en meer tijd nemen voor het onderhoud van de treinen uit te voeren, dan zal het systeem van de NMBS al veel beter zijn.
|