25th October 2017, 08:47
|
Registered User
|
|
|
|
Ik vind dit akkoord ook een positieve vooruitgang maar niet om dezelfde reden als Gil. Gil haalt als voordeel aan dat we de Europese Unie kunnen zien als één geheel en vergelijkt dit akkoord met het akkoord over de munteenheid. Dit is niet waar ik aan denk als ik het heb over positieve vooruitgang. In het artikel worden vooral Polen en Roemenen aangehaald en daar zou ik het graag over hebben. Deze mensen komen hier bijvoorbeeld in de bouwsector werken en zijn toch wel concurrenten voor Belgische aannemersbedrijven. Doordat ze maar 18 maanden mogen blijven kan deze concurrentie volgens mij verminderen. Ze werden ook vooral aangenomen omdat ze zeer goedkoop zijn en altijd werken, maar daar komt nu ook een einde aan. Nu ze een cao-loon krijgen en recht hebben op vakantiedagen heeft het al een pak minder voordelen om een buitenlander in dienst te nemen.
Ik vind het ook raar dat Gil het echt een voordeel vindt dat ze in sommige landen meer verdienen dan in andere. Het is inderdaad logisch, want doordat we naar het cao-loon gaan is het aangepast aan het land waarin ze werken, maar het lijkt precies dat ze nu de mogelijkheid hebben om het beste land er uit te pikken om te gaan migreren. Dat lijkt me niet de bedoeling.
|