Enkele post bekijken
Oud 21st October 2017, 17:01
ARNE.W*LLEMS ARNE.W*LLEMS is offline
Registered User

Ik vraag me eerst en vooral af van waar jouw bewering komt dat de onafhankelijkheid van Catalonië en een stijging van de armoede hand in hand gaan. Daarnaast zijn de verschillen in de taal absoluut geen grond waarop Catalonië onafhankelijk wil worden. Het zijn net de economische (en enkele culturele) verschillen tussen het welvarende Catalonië en een achterop hinkend Spanje, die de Catalanen van Spanje wegduwen. Laten we niet vergeten dat Catalonië goed is voor 20% van het BNP van Spanje, hoewel Spanje wel 17 verschillende regio's telt. Vrij vertaald: Catalonië is de motor van een sputterend Spanje, en wil net die onafhankelijkheid gebruiken om zelf economisch vooruit te gaan (en niet meer achteruit, denk maar aan de economische crisis die Spanje in 2006 trof).

Onafhankelijkheid en armoede zijn dus absoluut geen oorzaak en gevolg. Het is niet omdat Rajoy dreigt met een verarming, dat dit daadwerkelijk zo zal gebeuren. Het is zaak om je kritisch af te vragen waarom de premier hier net mee dreigt. Spanje is momenteel niet in staat om zonder de financiële toevoegingen van Catalonië een begroting in evenwicht voor te leggen en zal dan zelf een daling van minstens 20% ondervinden. Rajoy speelt dus paniekvoetbal.

Ik ben het daarom niet eens met de vraag van de Spaanse regering om de Catalaanse regering af te zetten. Dit is een dictatoriale maatregel die mij (en vele Catalanen) doet terugdenken aan de regering van Franco. Deze actie zal alleen maar meer verdeeldheid zaaien, aangezien de regering van Puigdemont democratisch verkozen is door het volk van Catalonië, en Rajoy deze beslissing nu teniet wil doen en Catalonië (voorlopig) zelf wil besturen via een afgevaardigde uit Madrid. Ik ben het er dus absoluut niet mee eens dat het afzetten van deze regering rust zal brengen in de regio.
Met citaat antwoorden