17th October 2017, 01:23
|
Registered User
|
|
|
|
Ik vind ook dat er eindelijk eens duidelijkheid moet zijn over wat het nu eigenlijk is. Ik denk dat de huidige leider in Catalonië bang is om momenteel zijn functie te verliezen met wat er nu beslist is. De regering van Spanje had namelijk al gemeld, dat ze de autonomie zouden afnemen bij het uitroepen van de onafhankelijkheid. Ik denk niet dat we zo de problemen moeten oplossen. Het lijkt mij zeker noodzakelijk dat er meer bemiddeling komt en minder met macht wordt gesproken. Ze zijn zo de toekomst van hun eigen land aan het verpesten. Het loopt eigenlijk al mis door de Catalanen hun referendum niet te geven. Het had beter geweest dat ze een niet bindend referendum kregen en dat we zo een juiste stand van zaken kregen. Dan kon er nog beslist worden in welke mate er meer autonomie naar Catalonië ging.
Nu zitten we met het probleem dat de Spaanse regering niets van het referendum wil weten. Dit referendum was ook ongrondwettelijk, omdat Spanje het niet toeliet. Wat de uitkomst eigenlijk is: het maakt niet uit, het geldt toch niet. Als je dan de onafhankelijkheid uitroept, is dit eigenlijk een staatsgreep. Maar natuurlijk heeft Spanje het zelf zover laten komen en hun defensieve houding helpt ook geen stap verder.
De oplossing moet je zoals steeds gaan zoeken in de middenweg. Spanje kan niet zonder Catalonië en kan Catalonië wel zonder Spanje? We zouden hen dus meer autonomie moeten geven, maar hen toch niet onafhankelijk laten worden. Spanje pakt het hele probleem verkeerd aan en dit heeft een tegenstrijdig effect.
|