14th October 2017, 17:19
|
|
“en dat onderwijspersoneel eraan herinnerd moet worden dat tieners af en toe een break nodig hebben van de druk die sociale media op hun schouders legt.”
Deze zin is zo enorm waar. Door sociale media heb je soms het gevoel dat alles en iedereen steeds bij je is. Dit kan een positief gevoel zijn, maar soms is het niet leuk om altijd te weten waar oorlog is of wie ergens iets aan het drinken is (tenzij je zelf wordt uitgenodigd). Ik denk dat de “break from social media” meer genormaliseerd moet worden. Momenteel krijg je nog steeds enkele vreemde blikken wanneer je vertelt dat je geen facebook/twitter/… meer wil.
Naar mijn mening maken sociale media ons eerder asociaal. De voorbije twee weken viel het me op hoe snel je de tijd zou doden op het internet. Wachten op de bus? No problemo. Alleen in de cafetaria? Facebook is je redding. Gelukkig ontdekte ik ook hoe leuk het is om “in het echt” tegen (nieuwe) mensen te spreken in plaats van bij elk dood moment terug te vallen op een toestel of site.
Doch moet ik vermelden dat sociale media ook leuk zijn. Hoewel ik voorbije vrijdag geen smartphone bij me had op café, zijn er (door anderen) toch foto’s van me verschenen op facebook. Ergens blijft het wel leuk dat je vrienden zien dat je een leuke tijd hebt... Een vreemde hersenkronkel?
Ik kan er wel inkomen dat sociale media soms een te grote informatiebron is die te veel aandacht opvraagt. Zelf zou ik van mijn facebookprofiel niet snel afstand nemen; de gratis berichten die je kan sturen zijn vrij handig bij bijvoorbeeld groepswerken.
|