Ik las net een artikel in de Standaard over hetzelfde onderwerp, maar waarin anders wordt uitgelegd wat Koen Daniëls van de NVA bedoelt. (
http://www.standaard.be/cnt/dmf20171012_03128613)
Hoe ik het begrijp, wil Koen Daniëls van de NVA de IQ-scores gebruiken bij het evalueren van een gelijkekansenbeleid van de scholen. Wat dat beleid juist inhoudt kon ik online niet duidelijk vinden, maar in die situatie zouden de scores anoniem zijn om er een gemiddelde mee te berekenen denk ik. Dan worden de kinderen volgens mij niet herleid tot cijfers, want het cijfer kent geen identiteit. Het is maar één van de pakweg 800 IQ-scores op een school, dat hoeft niet gekoppeld te worden aan de persoon die de score behaalde. Daarom vind ik dit artikel een beetje suggestief en misleidend. Ik vind natuurlijk ook dat leerlingen niet mogen herleid worden naar cijfers, maar ik ben er niet van overtuigd dat dit voorstel leerlingen zou herleiden naar cijfers. Dat neemt echter niet weg dat het voorstel absurd is.
Er zijn meerdere grote problemen mee, zoals:
1) Hij benadrukt dat er geen extra middelen voor zouden ingezet worden, wat dit voorstel zowel praktisch als financieel onmogelijk maakt. Een citaat uit mijn artikel: "Wel wil hij de middelen gerichter inzetten, in bijvoorbeeld leerkrachturen." Dat idee van hem zet meteen de toon voor de absurditeit van dit voorstel.
2) De resultaten van de tests kunnen sterk vertekend worden bij leerlingen van allochtone milieus door de taalbarrière, wat de scores simpelweg onbruikbaar zou maken.
3) Een IQ-score is veranderlijk. Dit zal in grote lijnen niet veranderen maar toch betekent dit dat een score afgenomen bij een 12-jarige niet meer toepasselijk kan zijn wanneer die leerling 15 of 16 is. Moet er dan nog een IQ-test gedaan worden?
Kortom, onmogelijk en ondoordacht.