Enkele post bekijken
  #1  
Oud 13th October 2017, 10:11
Elias.H*ns Elias.H*ns is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2017
Locatie: Turnhout
Posts: 31
Groen is geschokt over N-VA-voorstel: "Geen enkel kind herleiden tot cijfer"

Groen is geschokt over N-VA-voorstel: "Geen enkel kind herleiden tot cijfer"


Groen reageert "geschokt" op het voorstel van N-VA-parlementslid Koen Daniëls om het IQ van scholieren te meten, zodat kan worden nagegaan of het gelijke onderwijskansenbeleid (GOK) van de overheid haar doel bereikt. Volgens Elisabeth Meuleman mag geen enkel kind herleid worden tot een cijfer.

Uit een onderzoek van het Rekenhof blijkt dat de kansen voor kansarme kinderen in het gewone basisonderwijs op vijf jaar tijd nauwelijks verbeterd zijn. Nochtans voert de Vlaamse overheid sinds 2002 een gelijke onderwijskansenbeleid, waarbij ze basisscholen extra lestijden en werkingsmiddelen toekent voor kansarme kinderen. N-VA-lid Koen Daniëls stelde daarop voor om het IQ van leerlingen te meten en na te gaan welke progressie ze maken.

Dat is niet naar de zin van Groen. Elisabeth Meuleman, onderwijsspecialiste van de partij, zegt dat "dit haaks staat op alle principes van GOK. Elk kind heeft recht op alle kansen en het is aan ons om de nodige inspanningen te leveren zodat elk kind die kansen ook krijgt".

"Geen enkel kind mag herleid worden tot een cijfer dat een oordeel uitdrukt over zijn of haar capaciteiten en toekomstkansen. Dit mensbeeld is ronduit gevaarlijk en hier moeten we ons als maatschappij dan ook heel duidelijk tegen verzetten."

Meuleman erkent dat de pijnpunten die het Rekenhof blootlegde aangepakt moeten worden. Ze vreest echter dat de oplossing die N-VA voorstelt de kloof enkel groter zal maken. "De effectiviteit van het GOK-beleid moeten we meten aan de hand van de leerwinsten die leerkrachten boeken, in plaats van aan het IQ van de kinderen."

Bron: De morgen 13/10/17
Link: https://www.demorgen.be/binnenland/...jfer-ba00b22d1/

Mening: In dit onderwerp sluit ik mij volledig aan bij groen. Het is absurd om op elk kind een cijfer te plakken over hun capaciteiten. Ieder kind heeft zijn eigen talenten en zal daaruit zijn of haar studiekeuze bepalen.

Kinderen moeten begeleid worden naar datgene wat ze graag doen. Een leerling dat bijvoorbeeld niet erg slim is maar wel zeer handig is aangelegd en voor het beroeps secundair onderwijs kiest, moet niet geconfronteerd worden met het feit dat zijn IQ iets lager zal liggen ten opzichte van een leerling van het algemeen secundair onderwijs.

Ik vind dat elke leerling zijn kansen moet krijgen en niet beoordeeld moet worden op dat hij al dan niet slim is.
Met citaat antwoorden