Reizigers die dinsdag door de staking de trein niet konden nemen of een vertraging opliepen van 60 minuten of meer, kunnen een terugbetaling krijgen van de NMBS. De spoorwegmaatschappij past haar compensatiesysteem toe zoals op een 'gewone' dag. Het treinverkeer is momenteel nog steeds verstoord, maar op veel lijnen zijn er regelmatig treinen.
Er zijn een aantal voorwaarden verbonden aan de compensatie in het geval van een spoorstaking. Zo komen reizigers die hun ticket kochten na de aankondiging van de staking, normaal gezien niet in aanmerking. Maar omdat het deze keer om een gedeeltelijke staking gaat, hebben reizigers er sowieso wel recht op, ook als ze dinsdag op de stakingsdag nog hun ticket kochten. Ook abonnees komen in aanmerking.
De vertraging moet bij aankomst wel minstens 60 minuten bedragen om een terugbetaling van 100 procent te kunnen krijgen. Ook voor vertragingen van minstens 15 of 30 minuten is een compensatie mogelijk, maar dan moet die vertraging herhaaldelijk voorkomen.
De details en specifieke voorwaarden daarbij staan op de website van de NMBS. Daar kan de reiziger de compensatie meteen ook aanvragen. Dat moet gebeuren binnen een maand na de vertraging.
Bron: De Standaard, 10 oktober 2017, via
http://www.standaard.be/cnt/dmf20171010_03123429
Mening: Het zou er nog moeten aan mankeren dat de reizigers geen compensatie kunnen krijgen. Heel Vlaanderen bijna platleggen door te staken, en dat meerdere keren per jaar zelfs. Onbegrijpelijk dat de NMBS en De Lijn zomaar hun gang kunnen gaan. Als mensen uit alle sectoren zouden staken omdat ze hun job niet tof vinden of omdat ze te weinig verdienen of juist te veel moeten betalen, dan zou er niets meer overblijven. Gelukkig dat de mensen toch nog een compensatie kunnen krijgen voor hun gekochte ticket. Op die manier weet de NMBS de meesten volgens mij nog tevreden te houden en mede omdat zij het monopolie op treinvervoer hebben in ons land kunnen de mensen natuurlijk niet anders dan met hen reizen. Het staken is dus iets dat voor hen gewoon zomaar eender wanneer kan worden georganiseerd, aangezien zij hier geen schade aan over houden wat cliënteel betreft.