Enkele post bekijken
Oud 10th October 2017, 00:38
KaiYin.Y*en KaiYin.Y*en is offline
Registered User

Ik ben niet met je eens Jolien. En wel om meerdere redenen:
1. De overheid gaat onveilig om met onze informatie. Kortom het is niet alleen de overheid die meekijkt. Het is altijd weer gebleken dat de informatie slecht werd bewaard en dat onbekenden er mee aan de haal gingen. Doe daar nog een bewaartermijn van één jaar erbij en het risico is nog groter geworden.
2. De overheid maakt fouten. Stel dat je nummerplaat gestolen wordt, en gebruikt wordt voor criminele doeleinden. Je nummerplaat en daarmee je identiteit staat geregistreerd als criminele verdacht. De betrokken criminelen zijn na een tijd al lang opgepakt en veroordeeld, echter door een fout in het systeem blijkt het wijzigen of verwijderen van je stempel 'verdachte crimineel' niet mogelijk te zijn. Veel plezier gewenst met het aan de kant gezet worden door de politie elke ochtend naar het werk. En leg het ook maar elke keer uit aan de agenten die je zien als vuurwapengevaarlijke crimineel.
3. Je kent de toekomstige machthebbers niet. Het is een kleine stap om de wetgeving te veranderen voor andere doeleinden. Stel dat de overheid de gegevens deelt met verzekeringsmaatschappijen of je werkgever? Wat als je verzekeringspolis ineens verhoogd wordt omdat je vorig jaar een snelheidsboete hebt gekregen?
4. Je weet niet waar ze naar zoeken. Stel: Wat in jouw ogen een onschuldig bezoek bij je allochtone moeder was, wordt het in de ogen van de inlichtingendienst als verdacht aangemerkt omdat een terrorist in dezelfde buurt woont. Deze 'intel' wordt gedeeld met de amerikanen. Na het bezoek aan moeder wil je op vakantie naar New York, en omdat je nog niet zeker weet wanneer je terug wilt komen, boek je een enkele vlucht Big Apple. Maar voor vertrek bedenk je dat je enig kind bent van moeder, dus als jou iets overkomt, zit zij met een laag inkomen. Je sluit daarom nog net voor vertrek een levensverzekering af. Sta je daar dan op JFK airport; je visum wordt geweigerd en de FBI wilt een paar vragen stellen...
5. De overheid geeft geen keuze. Ik heb niet gekozen dat de overheid mijn gegevens opslaat. Ik heb nergens toestemming daarvoor gegeven. Bij Google kan ik er wel voor kiezen om het niet te gebruiken. Ik gebruik DuckDuckGo als zoekmachine bijvoorbeeld.
6. De maatregel is buiten proportie, ineffectief, en geldverkwistend. Het is de vraag of een moker handig is om een spijkertje de kop in te slaan als er al een hamer voorhanden is. Daarnaast klagen de politie en inlichtingendiensten zelf over infobesitas: er is een te grote overvloed aan informatie waardoor tips en aanwijzingen over terrorisme de la in verdwijnen of veel te laat worden behandeld.
Met citaat antwoorden