Enkele post bekijken
  #1  
Oud 7th October 2017, 19:18
Julie.S*ooren Julie.S*ooren is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2017
Locatie: Oelegem
Posts: 30
App verschalkt parkeercontroleur

Een Brusselse start-up heeft een manier ontwikkeld om parkeerboetes te omzeilen. De bedrijvenbroedkamer van KBC ziet er wel brood in.

Oprichter Hadrien Crespin heeft er geen moeite mee om het toe te geven: zijn cPark-app zit op het randje van de burgerlijke ongehoorzaamheid. Wie de app downloadt, kan nauwkeurig nagaan wat het risico is op een parkeerboete en krijgt een waarschuwing als er een controleur vlak bij zijn wagen wordt gesignaleerd. Gebruikers omzeilen dus moedwillig sancties die het algemeen belang dienen.

De app heeft drie functies. Hij geeft aan welk parkeertarief geldt in een bepaalde straat, signaleert hoe groot het risico op een controle is op die plek en stuurt een waarschuwing als controleurs naderen. Die laatste twee functies zijn gebaseerd op de input van gebruikers. Zij signaleren controles en boetes. Op basis van de aldus samengestelde databank detecteert cPark patronen, die een risico-analyse mogelijk maken. Het gaat om hetzelfde interactieve systeem waar ook populaire apps als Waze (filedetectie) en Coyote (detectie van onder meer snelheidscamera’s) op gebaseerd zijn.

Proefdraaien in Brussel
‘Parkeercontroleurs werken systematisch en worden vaak op hetzelfde tijdstip in een bepaalde straat gesignaleerd’, legt Crespin uit. ‘Als je dat weet, kun je nagaan hoe groot de kans op controle is.’ De app werd gisteren officieel gelanceerd. In Brussel is cPark al een paar weken aan het proefdraaien. Daar zijn nu vijfduizend gebruikers. Sinds gisteren is Antwerpen de tweede stad waar de app gebruikt kan worden.

Het succes staat of valt met het aantal gebruikers die informatie doorgeven. ‘We denken dat twintigduizend gebruikers per stad optimaal is’, zegt Crespin. ‘Al hangt het ook af van de omvang van de zone. Voor alleen het Antwerpse stadscentrum kun je met duizend gebruikers volstaan’. Ter vergelijking: Coyote claimt 1,1 miljoen gebruikers in België, Waze ongeveer 200.000.

Het gebruik van cPark is honderd procent wettelijk, zegt Crespin. ‘Er wordt alleen informatie gedeeld.’ Ook ethisch ziet hij geen probleem. ‘Veel steden halen meer inkomsten uit boetes dan uit de parkeerautomaten. Er zit dus een duidelijke strategie achter en dat is in onze visie niet fair.’ Het niet-betalen van parkeergeld is bovendien geen overtreding. De meeste steden gaan ervan uit dat de automobilist in dat geval kiest voor het dagtarief. De vergoedingen die dan betaald moeten worden, zijn in strikte zin geen boetes, maar retributies.

De start-up cPark, die Crespin samen met Nicolas Cognaux oprichtte, maakte gisteren bekend toe te treden tot de accelerator ‘start it@KBC’, die veelbelovende start-ups kantoorruimte, coaching en training biedt.

Confronterend
Voor ‘start it@KBC’ is het aspect van burgerlijke ongehoorzaamheid evenmin een probleem. ‘Innovatie betekent per definitie dat je met nieuwe dingen bezig bent. Soms kan dat confronterend zijn voor bestaande organisaties of bedrijven. Zelfs voor de wetgever’, zegt Lode Uytterschaut van ‘start it@KBC’. Daardoor kan ook de overheid zich aanpassen aan de snelle digitale innovaties, stelt hij vast. Hij haalt het voorbeeld aan van het hobbykokplatform Flavr, dat mee aanleiding gaf tot een nieuw fiscaal gunstregime voor de deeleconomie.*Indien nodig, stimuleert ‘start it@kbc’ de start-ups altijd om met de wetgever rond de tafel te gaan zitten.*

Bron: De Standaard, 6 oktober 2017
http://www.standaard.be/cnt/dmf20171005_03115439

Eigen mening:
Ik vind de app zowel goed als slecht. Dat de app aangeeft welk parkeertarief geldt in een bepaalde straat, vind ik wel een meerwaarde. Zo kan men beter kijken waar welk tarief van toepassing is. Dat zorgt ervoor dat men zo goedkoop mogelijk kan parkeren. De app signaleert ook hoe groot het risico op een controle is op een bepaalde plek en stuurt een waarschuwing als controleurs naderen. Deze 2 functies vind ik wat dubbel. Langs de ene kant kan men gratis en langer parkeren. Maar langs de ander kant staat na een tijdje de straten vol met mensen die geen plaats meer vinden voor hun auto omdat er geen rotatie meer is.
Met citaat antwoorden