Ik vond dit artikel, en de bijgevoegde mening, zeer interessant om lezen.
Doordat ik vaak met m’n smartphone in de hand loop, lijkt het alsof ik niet zonder kan -wat op vlak van muziek misschien wel waar is; dat terzijde- maar toch probeer ik mijn afhankelijkheid te beperken. Zo krijg ik momenteel enkel nog meldingen bij een sms’je en telefoongesprekken , gebruik ik een mp3 zodat ik tijdens het beluisteren van muziek niet onbewust begin te scrollen, heb ik geen onnodige apps meer die om aandacht vragen, …
Wat ik hier wil zeggen: het kan dus ook anders dan al die pling-ting-bong geluidjes.
Over het algemeen ben ik aangenaam verrast te lezen over initiatieven zoals de app waarover men spreekt. Mindfulness is zeer behulpzaam in stressvolle momenten. Natuurlijk begrijp ik ook wel dat de smartphone een stressfactor kan zijn, doch denk ik dat je met deze app en de juiste instellingen een moment van rust kan creëren.
Mijn ervaring leert me dat mindfulness een goed gesprek niet vervangt. De drempel naar “echte” hulp kan soms te hoog zijn, maar sommige (kleinere) zaken kunnen nu eenmaal wel met meditatie verholpen worden. Hier denk ik dan vooral aan tijdelijke stress, ...
Ik verwacht niet dat er door de opkomst van deze applicatie beroepen zullen verdwijnen. 😉 Mocht je in een (zware) depressie zitten, veronderstel ik dat deze app niet extra/minder bevorderend zal zijn bij het ondernemen van stappen naar een therapeut of psycholoog. Deze beslissing is namelijk aan de persoon zelf besteed.
Iemand een idee over welke app het concreet gaat? Ben best wel benieuwd.
Online meditatiehulp is natuurlijk niet vreemd of nieuw; neem hier maar eens een kijkje
http://aandacht.be/boeken-cds/gratis-oefeningen/