5th July 2017, 02:43
|
|
Administrator
|
|
Geregistreerd op: Jun 2004
Locatie: L'burg
Posts: 16,562
|
|
Geen roetfilter? Geen probleem
Geen roetfilter? Geen probleem
Dieselrijders in Vlaanderen die lak hebben aan luchtvervuiling, hebben gisteren vast en zeker de oren gespitst. De keuring kan omzeild worden.
Brussel Moderne dieselwagens raken ook zonder roetfilter makkelijk door de autokeuring. Dat komt doordat de test om het roet in de uitlaat te controleren, verouderd is. Zo blijkt uit een onderzoek van de VRT, die in de praktijk vaststelde dat de autokeuring niet opmerkt of autobestuurders hun roetfilter weggehaald hebben.
Niet alleen bij ons worden roetfilters verwijderd, zegt Europees parlementslid Kathleen Van Brempt (SP.A). In een groot deel van Europa is het een wijdverspreide praktijk aan het worden. De Europese Dieselgate-commissie, waarvan zij voorzitter was, meldde in haar eindverslag dat Europa dringend eens moet kijken naar toestanden waarbij gesjoemeld wordt met de uitlaatgassen. Waaronder het verwijderen van de roetfilter.
Meer en meer chauffeurs hebben er geen geld voor over om hun diesel proper te laten rijden, meldt woordvoerster Marie De Backer van de autokeuringsfederatie Goca. Een nieuwe roetfilter installeren kost al snel meer dan 1.000 euro. Terwijl ze nog geen 500 euro kwijt zijn als ze die gewoon laten verwijderen. Inclusief het manipuleren van de boordcomputer die de roetuitstoot registreert. Waardoor alweer een controle in de autokeuringscentra wordt omzeild. Want daar worden die gegevens gecheckt. Bijkomend argument is dat een moderne diesel zonder roetfilter veel sneller accelereert.
De Backer wijst er overigens op dat niet alleen de roetfiltertest in het autokeuringscentrum het probleem is. De uitstootnormen voor fijn stof voor de nieuwe dieselwagens liggen gewoon te laag, stelt ze. ‘Die laten niet toe alle vervuilende voertuigen op te sporen.’
Minister van Mobiliteit Ben Weyts (N-VA) zei in een reactie aan de nieuwsdienst van de VRT dat hij wil dat autokeuringscentra een extra controle uitvoeren. Als het vermoeden bestaat dat de roetfilter is leeggehaald, moet de wagen naar een officiële dealer om een attest te krijgen. Hoe dat precies moet verlopen, wil Weyts nog bespreken met de keuringscentra.
De roots van de roetfilterfraude liggen bij de Parijse taxichauffeurs. Die rijden uitsluitend korte ritten. Dat is heel nadelig voor de levensduur van een roetfilter. Die vervuilt veel sneller bij korte dan bij lange ritten. De taxichauffeurs vonden er niets beter op dat de roetfilter van hun wagen niet meer te vervangen. Waardoor ze heel wat geld uitspaarden. Bovendien bleken ze er nog mee weg te komen als ze hun wagen lieten keuren.
Volgens milieu-expert Bart Martens zijn de Fransen het verst gevorderd met het bestrijden van de illegale verwijdering van roetfilters uit moderne diesels. Het uitgangspunt is vanaf 2019 een andere test te gaan gebruiken om in de autokeuringscentra de uitstoot van roetdeeltjes en stikstofoxide te meten.
De huidige test, die eigenlijk de doorzichtigheid van de uitlaatgassen meet, is volgens Martens hopeloos verouderd. Zeker met de nieuwe generatie dieselwagens die moeten beantwoorden aan de Europese uitstootnormen Euro 5 en 6.
Zich verschuilen achter het argument dat er geen betere tests voorhanden zijn, gaat niet op, vindt hij. Zo’n twee weken geleden woonde hij een congres in Zagreb bij waar de schijnwerper werd gezet op nieuw ontwikkelde tests voor het meten van de roet- en de stikstofuitstoot.
De autokeuringscentra zijn volgens hem sterk vragende partij om dergelijke tests in te voeren. Het probleem is dat ze dit niet op eigen houtje kunnen doen. Het is de overheid die de regels oplegt. Voor de autokeurders is het soms frustrerend, stelt Goca-woordvoerster Marie De Backer. Omdat ze tijdens de keuring weleens aanwijzingen zien dat er geknoeid is met de roetfilter. Zoals een uitlaat die er veel zwarter uitziet dan gewoonlijk.
Kathleen Van Brempt kent een manier om korte metten te maken met allerlei soorten van uitstootfraude. Maak naast snelheidscontrole op de weg ook werk van uitlaatcontrole. Remote sensing heet dat in het jargon. ‘Bijkomende troef is dat daardoor ook het tijdelijk manipuleren van de uitlaatgassen om de keuring te passeren, wordt ondervangen’.
In Europa is dergelijke uitlaatcontrole nog toekomstmuziek. De Verenigde Staten staan al verder, weet Bart Martens. Daar wordt al volop werk gemaakt van dergelijke controles.
DS, 04-07-2017 (Pascal Sertyn)
__________________
"Never argue with an idiot, they'll just bring you
down to their level and beat you with experience." (c)TB
|