Grieks premier Tsipras: 'Volgend jaar staat ons land weer op eigen benen'
Tspiras probeert een nieuw besparingspaket van 4,5 miljard euro door het parlement te krijgen. Voor het parlementsgebouw zijn rellen uitgebroken.
Griekenland staat in de zomer van 2018 financieel weer op eigen benen. Dat heeft premier Alexis Tsipras donderdag gezegd tijdens een debat over een nieuwe ronde besparingsmaatregelen in het Griekse parlement. Zijn beleid zal het land uit de crisis en van onder de voogdij van de schuldeisers halen, meent de Griekse regeringsleider.
Tsipras probeerde de parlementsleden er donderdag op het laatste moment nog van te overtuigen, het nieuwe besparingsprogramma goed te keuren. Het pakket van 4,5 miljard euro omvat onder meer nieuwe belastingverhogingen en dito pensioenverlagingen. In ruil daarvoor maken het IMF en de EU deze zomer een nieuwe schijf noodleningen vrij, waardoor de Grieken een deel van de voorgaande leningen moeten kunnen afbetalen.
De rechtse oppositie kondigde op voorhand al aan, tegen het besparingspakket te zullen stemmen. Ook de vakbonden zijn niet te spreken over het voorstel. Tijdens een manifestatie op het plein voor het parlement zijn donderdagavond rellen uitgebroken, waarbij enkele heethoofden met molotovcocktails gooiden.
Het valt nog af te wachten of het nieuwe besparingsprogramma de stemming in het halfrond overleeft. De regering van Tsipras heeft een kleine parlementaire meerderheid van 153 zetels op een totaal van 300.
Bron: Knack
http://www.knack.be/nieuws/wereld/g...mal-854729.html
Verschenen: 18/05/2017 om 21:03
Geraadpleegd: 19/05/2017 om 8:22
Eigen mening: Over dit onderwerp is al heel wat verschenen, toch ben ik opgelucht dat het terug beter gaat met Griekenland. Dat Alexis Tsipras zijn land uit te crisis zal sleuren en ook de schuldeisers zal kunnen terugbetalen is teken dat het echt veel beter gaat met Griekenland. Het besparen op pensioenen vind ik opzich niet zo’n goed idee, maar als hij daarmee het land kan redden, waarom niet? Griekenland zal wel enkel uit de schulden kunnen komen door weer geld te krijgen van het IMF en de EU, maar als dat geld goed gebruikt wordt heb ik daar geen problemen mee. Het is duidelijk dat er van de nieuwe besparingspolitiek een aantal tegenstanders zijn, maar natuurlijk zien de burgers niet graag hun pensioen krimpen.