18th May 2017, 16:59
|
Registered User
|
|
|
|
Ik vind dat de verhoging van de snelheidslimiet een zeer bespreekbaar onderwerp is. In onze buurlanden zie je momenteel al dat de snelheidslimiet op autosnelwegen 130km/u of hoger bedraagt. Hierbij moet wel de kanttekening worden gemaakt dat de weginfrastructuur in onze buurlanden heel wat beter is dan in België. Op de Antwerpse ring bijvoorbeeld, waar er voortdurend in- en uitritten zijn is het dan weer verstandig om de snelheidslimiet van 90km/u niet te verhogen. Hiervoor is de Belgische weginfrastructuur niet tot in staat.
Het voorstel om tijdens de spitsuren de snelheid te verlagen vind ik zeker een goed voorstel. Tijdens de spitsuren haal je toch nooit de toegelaten 120km/u op de autosnelweg. Of de verlaging invloed heeft op de verkeersveiligheid betwijfel ik dan weer wel.
Om de verkeersveiligheid te bevorderen moet er misschien eerder een rijstrook extra worden aangelegd waar enkel vrachtwagens op mogen rijden, én tijdens de spitsuren niet af mogen. Op deze moment mogen de vrachtwagens ook niet voorbijsteken tijdens de spitsuren al zie je dit regelmatig gebeuren. Dit kan leiden tot erg gevaarlijke verkeerssituaties met alle gevolgen van dien.
|