Enkele post bekijken
  #1  
Oud 17th May 2017, 21:10
Jens.W*uyts Jens.W*uyts is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2015
Locatie: Kasterlee
Posts: 53
Zo Leuk Was Strafstudie Nog Nooit

17/05/2017 - 20:52
Niet alle scholieren hebben van het zomerse weer kunnen profiteren, er zijn er altijd die op woensdagnamiddag strafstudie hebben. Aan het Provinciaal Instituut in Tienen moeten ze dan wel geen uren straf meer zitten schrijven, ze kunnen vanaf nu ook kiezen voor vrijwilligerswerk in een rusthuis in de buurt.

Daar steken ze meer van op, vindt de school. En de jongeren vinden het zelf ook een zinvolle straf.

Een aantal leerlingen moest normaal drie uur lang een opstel schrijven, over waarom het fout was om stiekem een feestje te houden op schoolreis. Maar vandaag ziet de strafstudie van vier leerlingen van het Provinciaal Instituut in Tienen er heel anders uit. Ze helpen mee in Residentie Twee Poorten.

Vrije keuze
Scholen zijn dan ook vrij om te kiezen hoe ze leerlingen straffen. Het Provinciaal Instituut wil dat positiever invullen. “Wij proberen niet meer te denken in termen van straffen en sancties. Maar wij proberen herstelgericht te werken. Leerlingen laten nadenken over hun attitude”, klinkt het.


Bron: VTM Nieuws, 17/05/2017, https://nieuws.vtm.be/vtm-nieuws/bi...tudie-nog-nooit

Eigen mening: Ik vind het een goed idee dat leerlingen in het vervolg niet meer in school strafstudie moeten doen. Ik vind dat vrij ouderwets en helemaal niet nuttig. Ze zitten daar dan maar hun tijd te verdoen. Door leerlingen bijvoorbeeld in een rusthuis te laten werken, leren ze ook veel nuttigere dingen. Ze kunnen bijvoorbeeld al eens kijken of zo'n job iets voor hen zal zijn. Er is vaak te weinig personeel in een rusthuis, dus zo kunnen ze de makkelijke taken aan de leerlingen geven. En diegene die vaak een strafstudie hebben, kunnen misschien al eens wat moeilijkere dingen doen.
Ook voor de gepensioneerden denk ik dat het goed is. Zij komen nog eens in contact met nieuwe mensen. Dit gebeurt voor sommigen helaas zelden. Zij zullen de leerlingen graag zien komen om eens te babbelen. Zo zitten ze toch niet alleen in het rusthuis.
Met citaat antwoorden