17th May 2017, 11:55
|
Registered User
|
|
|
|
8 procent van fietsongevallen gebeurde in 2016 met elektrische fiets
Er zijn vorig jaar zo'n 730 ongevallen gebeurd met elektrische fietsen waarbij gewonden vielen. Dat is 8% van het totaal aantal fietsongevallen.
In de ongevallencijfers worden ongevallen met elektrische fietsen voortaan apart opgelijst. In 2016 gebeurden er in België ongeveer 730 ongevallen met zo'n elektrische fiets, dat is 8 procent van het totale aantal ongevallen.
Volgens Stef Willems van het Belgisch Instituut voor de Verkeersveiligheid (BIVV) komt dat onder meer doordat de elektrische fietsen vooral bij oudere mensen populair zijn. "Als iemand van 25 jaar valt, dan heeft die persoon misschien een schram op zijn heup, ouderen daarentegen breken sneller hun heup. Zij hebben dus meer kans op verwondingen bij een verkeersongeval. Het heeft dus met de fysieke broosheid te maken", verduidelijkt Stef Willems in "Start je dag" op Radio 2 Antwerpen.
Half miljoen elektrische fietsen
Er zijn de laatste drie jaar naar schatting ongeveer een half miljoen elektrische fietsen op onze wegen bijgekomen. In 2015 werden er nog 150.000 verkocht. Het BIVV roept steden en gemeenten op om werk te maken van betere fietspaden en fietsvoorzieningen. “Maar ook bedrijven moeten hun werknemers aanmoedigen om de fiets te nemen. Dat hoeft niet elke dag, maar als je pakweg twee keer in de week met de fiets gaat werken zou dat al een grote impact kunnen hebben op de files in de spits. Belangrijk daarbij is dat bedrijven dat fietsen ook belonen. Dat hoeft niet per se met geld, maar een ontbijt en een goede douche helpen ook al.”
Bron: De Redactie
Link: http://deredactie.be/cm/vrtnieuws/binnenland/1.2981061
Datum: 17/05/2017
Mening:
Elektrische fietsen beginnen (of zijn) in Vlaanderen een hype aan het worden. Ik zie dagelijks iemand fietsen met een motortje achteraan. Ik ben helemaal geen tegenstander van elektrische fietsen, in tegendeel. Deze vervoersmiddelen zijn ecologisch en dragen bij tot een 'sportievere' maatschappij. Acht procent van de fietsongevallen gebeurt met een elektrische fiets. Ik achtte dit cijfer veel hoger omdat dit vervoersmiddel niet ongevaarlijk kan zijn. Er zijn elektrische fietsen die een snelheid kunnen halen van 50km/h. Dat betekent dat het even snel gaat als een brommer. Het verschil zit hem in dat je een brommer gemakkelijk van enkele honderd meters hoort afkomen, terwijl een elektrische fiets geluidloos is. Ik denk daarom dat men tegenwoordig extra voorzichtig moet zijn en goed uitkijken op kruispunten waar veel fietsers rijden om ongelukken te vermijden.
|