Er zijn steeds meer meisjes die kiezen voor STEM-richtingen (Science, Technology, Engineering, Mathematics) in het secundair onderwijs. Dat blijkt uit de nieuwe cijfers van de STEM-monitor van de Vlaamse ministers van Onderwijs Hilde Crevits (CD&V) en Werk Philippe Muyters (N-VA).
In de derde graad blijkt in het schooljaar 2015-2016 het aandeel meisjes in de STEM-richtingen 30,10 procent te bedragen. Dat is een stijging tegenover de 27,40 procent van het schooljaar 2010-2011. De ministers maken zich sterk dat een aandeel van 33,33 procent tegen 2020 haalbaar is.
In het aso is er ongeveer een evenwicht tussen jongens en meisjes. In het tso en bso is de overgrote meerderheid mannelijk.
Onderwijsminister Crevits juicht de opmars van de meisjes toe. ‘Ook met de modernisering van ons secundair onderwijs wordt er een duidelijke keuze gemaakt voor STEM als een sterk studiedomein en stimuleren we scholen om te evolueren naar campus- of domeinscholen’, merkt ze op.
Samen met Muyters lanceert ze binnenkort een website die het bestaande STEM-aanbod zowel op school als daarbuiten in kaart brengt.
Bron:
http://www.standaard.be/cnt/dmf20170516_02885247
Mening:
Ik vind het goed dat de klassen die een meer technische richting aannemen dat deze gelijk verdeeld tussen meisjes en jongens. Ikzelf heb de laatste jaren van het middelbaar Sociaal en Technische Wetenschappen gevolgd en deze werd eerder beschouwd als een 'meisjesrichting'. In alle STW-klassen zaten dan ook maar 5 jongens. Ik vond dit zelf raar omdat de kloof tussen meisjesrichtingen en jongensrichtingen helemaal niet zo groot meer is, zeker niet in de tijd waarin we nu leven. Daarom vind ik deze verandering zeker goed en vind ik dat ze meer reclame moeten maken zodat het evenwicht mooi verdeeld wordt.