Enkele post bekijken
  #1  
Oud 16th May 2017, 17:48
Jan.D*mmen Jan.D*mmen is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2015
Locatie: Beerse
Posts: 70
Strafstudie gekregen? Eén telefoontje en mama of papa trekt van leer tegen school

Lieven Boeve, topman van het katholiek onderwijs, roept ouders op om meer vertrouwen te hebben in het gezag van de leraar. Steeds meer ouders trekken naar school als hun kinderen het niet eens zijn met een straf.
Pedagoog Pedro De Bruyckere tweette afgelopen weekend een BBC-artikel over boze ouders en vroeg wie er ervaring mee had. De reacties stroomden binnen. Een directrice uit Ieper vertelt hoe haar leerlingen op de speelplaats een smartphone mogen gebruiken. "Dan krijg je situaties dat een mama aan mijn deur staat nog voor ik op de hoogte ben van het incident", legt de directrice uit in de kranten van Mediahuis. Zij spreekt van helikopterouders, bezorgde ouders die constant rond hun kinderen hangen om ze te beschermen. Bezorgd, maar meestal overbezorgd.

Het fenomeen is herkenbaar: ouders die de versie van hun kinderen geloven en het dan meteen opnemen voor hen, en zelfs de straf weigeren te aanvaarden. Wat het gezag van de leerkrachten ondermijnt. Boeve vraagt om niet in "conflictmodus te schieten als een kind een sanctie krijgt". "Ouders moeten aan hetzelfde zeel trekken als de school en meer vertrouwen hebben in het gezag van de leraar. Als ze toch vragen hebben bij een sanctie, informeren ze zich beter eerst rustig bij de school."

Bron: De Redactie, 16/05/2017, http://deredactie.be/cm/vrtnieuws/binnenland/1.2979898

Mening: Ik ben het eens met de mening van Lieven Boeve. Als leerlingen een bepaalde straf krijgen, zal dit wel met een goede reden gegeven worden door de leerkrachten. Zij willen de kinderen alleen maar opvoeden en vermijden dat een leerling twee maal dezelfde fout begaat. Als deze straf dan door de ouders wordt aangevochten, lijkt het erop dat het kind eender welk gedrag kan stellen in de school en zal hij het de volgende keer opnieuw niet aanvaarden. Dit is niet enkel in het nadeel van de leerkracht, wiens gezag ondermijnd wordt, maar ook voor de leerlingen zelf, die zo de waarden en normen niet krijgen aangeleerd. Dit kan dan later problemen opleveren als ze zelf een job hebben en wanneer hun mama of papa hen dan niet meer kan komen 'redden'.
Uiteraard zullen er ook wel straffen gegeven worden die niet rechtvaardig zijn, maar ook dan zou ik de ouders aanraden zich er niet mee te bemoeien, behalve als dit meerdere keren zou gebeuren of als de strafvorm niet gepast is.
Met citaat antwoorden