Enkele post bekijken
  #1  
Oud 15th May 2017, 12:46
Eline.A*riaensen Eline.A*riaensen is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2015
Locatie: Geel
Posts: 80
Jongeren zijn te bang voor rijexamen

De meeste jongeren die een rijbewijs willen, hebben op voorhand al schrik om hun praktisch examen af te leggen. Om zowel jonge bestuurders als begeleiders meer houvast te geven, lanceert het BIVV de app ‘Smart Drivers’.

Het stuur is al enigszins glibberig van je klamme handen, je moeder, vader of oom zit op de achterbank heen en weer te wiebelen en de examinator heeft zojuist al een vraag gesteld over God weet welk onderdeel onder de motorkap van de auto waarmee je dadelijk het praktische gedeelte van je rijexamen moet afleggen. Voor veel jongeren die hun rijbewijs willen halen is het afleggen van het praktisch rijexamen een kleine hel omdat ze op voorhand al schrik hebben om te falen.

Wat is ‘goed rijden’?

Dat blijkt uit een enquête van het Belgisch Instituut voor de Verkeersveiligheid (BIVV). Ongeveer 62 procent van de jongeren tot 25 jaar heeft schrik nog voor het praktisch rijexamen goed en wel begonnen is. Dat de examinator al hun reacties in de gaten houdt, heeft daar voor een groot deel mee te maken. Maar ook de onzekerheid over wat precies op tijd remmen, goed sturen in de bocht, op het juiste ogenblik schakelen, enz. is, speelt hen parten.

Dat begeleiders, vaak de ouders van de jonge bestuurder, zelf al een hele reeks gewoonten hebben gekweekt en niet meer op de hoogte zijn van de actuele proeven die moeten worden afgelegd tijdens het praktische rijexamen, helpt allerminst.

Meer kennis, minder stress (ook voor begeleiders)

Om die stress- en kennisdrempels te verlagen, lanceert het BIVV samen met enkele privépartners de applicatie Smart Drivers. Die app, die gratis op zowat elke smartphone kan worden geïnstalleerd, loodst jongeren eerst door het theoretische examen door middel van enkele voorbeeldvragen en testen. Tijdens de periode van het voorlopige rijbewijs kunnen jongeren de app aanzetten wanneer ze in de auto plaatsnemen, waarna de app na de rit feedback geeft over onder meer snelheid, optrekken en bruuske remmanoeuvres en het nemen van bochten. Dat gebeurt aan de hand van badges die de jonge bestuurders kunnen verdienen om zo na een aantal badges een prijs te winnen.

Naast die praktische tips en evaluaties kunnen jongeren op de applicatie ook instructievideo’s bekijken over hoe te parkeren (vier op de tien jongeren gaf tijdens de enquête aan dat parkeren het moeilijke manoeuvre is), hoe correct terug te keren in een doodlopende straat enz. Ook de begeleider kan de app downloaden en krijgt advies op maat voor het begeleiden zelf en een kleine opfrissing van de algemene verkeersregels.

‘We zetten al langer in op preventie en voerden eerder zelf onderzoek uit met systemen die het rijgedrag registreren. Daaruit bleek duidelijk dat bestuurders veiliger gaan rijden als ze hun rijscores bekijken op de app’, aldus Bart Walraet, woordvoerder van privépartner Baloise. ‘We hopen met Smart Drivers ook de bezorgdheid van ouders mee te verminderen wanneer hun kinderen leren rijden en voor het eerst alleen de baan op gaan.’

Hoge ongevallencijfers voor jongeren

Dat die extra houvast geen overbodige luxe is, blijkt ook uit de ongevallencijfers voor jongeren in ons land. De afgelopen tien jaar is het aantal ongevallen waarbij jongeren betrokken waren met een derde gedaald - van meer dan 10.000 in 2007 naar goed 6.700 vorig jaar - maar het BIVV noemt de cijfers nog steeds 'onrustwekkend'.

Want hoewel deze jongeren slechts 9 procent van de bevolking uitmaken, waren zij betrokken in 21 procent van de geregistreerde letselongevallen. Dat België nog werk heeft in vergelijking met de rest van Europa, blijkt ook uit het aantal jonge verkeersdoden: 122 jongeren per miljoen inwoners, tegenover 110 in Frankrijk en 47 in Nederland.

Bron:
De Standaard (Maandag 15 mei) http://www.standaard.be/cnt/dmf20170515_02882331

Mening:
Ik kan me nog zeer goed herinneren hoe stressvol die dag van het rijexamen was. Ik was inderdaad, net zoals het artikel aanhaalt, ook zeer onzeker en had ongelooflijk veel zenuwen. Ik denk dat de app jongeren inderdaad kan helpen bij het leren rijden. Al is dit misschien niet altijd even gepast. Ik denk maar aan beelden of geluiden, afkomstig van de app, die de jongere kunnen afleiden wanneer hij/zij aan het rijden is. Ik weet ook niet of het de jongere de dag van vandaag zo hard aanspreekt dat je "een prijs" kan winnen wanneer je een aantal badges hebt verzameld... Ik denk dat het idee zeker en vast veel kan helpen, al hoop ik dat jongeren slim genoeg zijn om de gsm of app niet te gebruiken tijdens het rijden en de gsm gewoon uit het zicht leggen zodat ze uiteraard gefocust blijven op de baan.

Hopelijk kan deze app de cijfergegevens van het aantal ongevallen en verkeersdoden nog beter doen dalen.
Met citaat antwoorden