Enkele post bekijken
  #1  
Oud 15th May 2017, 09:55
eline.v*nderborght eline.v*nderborght is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2015
Locatie: Geel
Posts: 72
Rode Kruis schakelt Facebook in om bloedbank aan te vullen

Het Rode Kruis lanceert vandaag een nieuwe campagne om de bloedvoorraad op peil te houden. Want elk jaar vallen 40.000 donoren af.
'Beste vrienden, ik daag jullie uit om binnenkort samen met mij bloed te geven. Ik reken op jullie, dus registreer je vandaag nog.’ Schrik niet als u binnenkort deze boodschap ziet verschijnen op uw persoonlijke Facebook- of Twitterpagina. Vanaf vandaag schakelt het Rode Kruis zijn leger aan trouwe donoren (meer dan honderdduizend mensen) in om nieuwe bloedgevers te vinden.

De campagne is broodnodig: elk jaar verliest de organisatie 40.000 donoren. En dus zijn er minstens evenveel nieuwe nodig. Al hoopt het Rode Kruis dat nog meer mensen zich de komende weken registreren. ‘Hoe groter ons bestand, hoe minder we altijd dezelfde donoren moeten belasten’, zegt Rode Kruis-woordvoerdster An Luyten.

De slogan van de nieuwe campagne is ‘Vervang Mij’. Zes donoren die de komende maanden moeten afhaken om diverse redenen, leggen in filmpjes uit waarom het zo belangrijk is dat iemand hun plaats inneemt. Sommige bloedgevers vallen (tijdelijk) af omdat ze ziek zijn, zwanger zijn of een tattoo laten zetten. Anderen worden te oud of hebben een reis buiten Europa achter de rug.


Terrasjes en barbecue

‘Zeven op de tien mensen zullen zelf ooit bloed nodig hebben’, zegt An Luyten. ‘Terwijl slechts drie procent van de bevolking bloed geeft. De bloedvoorraad op peil houden, is een constante strijd.’
De situatie is vooral prangend tijdens de zomer. Zodra het beter weer wordt, daalt de opkomst in de vaste donorcentra en bij mobiele inzamelingen. ‘Sommige bloedgevers zijn op reis maar zelfs zij die in België blijven, zien we in juli en augustus minder vaak. Wie op een terrasje zit of een barbecue houdt, blijft soms liever hangen dan naar een inzamelactie in de buurt te trekken.’

mening:

Als slechts drie procent bloed geeft en zeven op de tien ooit bloed nodig heeft, dan is volgens mij deze campagne zeker nodig. Het gebruik van Facebook om dit te verwezenlijken vind ik goed gevonden omdat je hiermee een breed publiek bereikt. Daarnaast denk ik ook dat we meer dan alleen vervangende bloeddonoren nodig hebben, er zijn nog meer donoren nodig dan dit. Dit is trouwens niet de eerste keer dat het Rode Kruis campagne voert. Denk maar aan de vermiste letters van augustus 2016. Niet alleen hier, maar overal ter wereld is er bloed nodig.

bron:

http://www.standaard.be/cnt/dmf20170514_02882010
Met citaat antwoorden