Enkele post bekijken
  #1  
Oud 4th May 2017, 14:42
Jan.D*mmen Jan.D*mmen is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2015
Locatie: Beerse
Posts: 70
Kris Peeters: "Laat motards op busstrook rijden"

Vicepremier en motorrijder Kris Peeters (CD&V) wil motards op busstroken laten rijden. Zo wordt de motor aantrekkelijker en zullen de files afnemen, klinkt het.
Volgens de letter van de wegcode mogen *motorrijders al sinds 2011 op busstroken *rijden. Tenminste als de wegbeheerder, *bijvoorbeeld het Agentschap Wegen en *Verkeer op een gewestweg, dat toestaat. In de praktijk gebeurt het echter niet. En dat zint de motorrijder in Kris Peeters niet. Door *motards toe te laten op een busstrook, wil hij het gebruik van de tweewielers promoten. Want meer motoren betekent minder file.

Busstrook
"Ik wil de kwestie bespreken met collega's van de verschillende regeringen. Het lijkt me goed om te evolueren naar een systeem waarbij *motoren in de regel op een busstrook mogen, met uitzonderingen waar dat eventueel *gevaarlijk is." Mobiliteitsorganisaties *Febiac en Touring volgen de redenering van Peeters.

Eén probleem: Vlaams minister van Mobiliteit Ben Weyts (N-VA) wil er niets van weten. "Als je motoren toelaat op busbanen, moet je voor veel categorieën een uitzondering maken. Misschien een populaire beslissing, maar ook de kortste weg naar een file op de busbaan. En dan is het effect van zo'n vrije busstrook ook weg. Bovendien kan een motor nu al het vlotst van al door het verkeer." De Lijn vreest voor de stiptheid als extra reizigers de *busstrook mogen gebruiken.

Bron: HLN, 04/05/2017, http://www.hln.be/hln/nl/957/Binnen...ok-rijden.dhtml

Mening: Ik geef zowel Kris Peeters als Ben Weyts hierin gelijk. Als motards op de busstrook mogen rijden (indien dit op een veilige manier kan), zullen er inderdaad minder files zijn in de toekomst. Ik denk zelfs dat dit veiliger is dan wanneer ze in een file tussen de auto's door proberen te slalommen. Als bestuurder verwacht je niet altijd dat er een motor voorbij kan komen rijden als je van rijvak wil veranderen in een file. Als ze dan een apart rijvak zouden krijgen, dan zal het zowel voor automobilisten als motorrijders veiliger worden op de autosnelweg.
Ik kan mij echter ook wel vinden in de tegenargumenten van Ben Weyts. Als je motards toelaat om op de busstrook te rijden, dan zullen er andere weggebruikers (zoals vrachtwagens) zijn die hier ook gebruik van willen maken. Het effect van de busstrook zou dan verdwijnen. Hiernaast denk ik ook dat de motards wegnemen uit een file, niet veel verschil zal maken met de snelheid dat deze files opgelost zullen geraken.
Met citaat antwoorden