Enkele post bekijken
  #1  
Oud 30th March 2017, 14:58
Lisa.H*ylen Lisa.H*ylen is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2015
Locatie: Hulshout
Posts: 71
Parijs bant alle seksistische reclame uit straatbeeld

Parijs bant alle seksistische reclame uit straatbeeld

Na een zoveelste rel over seksistische reclameposters van het Franse modehuis Yves Saint Laurent heeft de Parijse gemeenteraad dinsdag besloten dat ‘seksistische en discriminerende’ reclame voortaan moet worden gebannen uit het straatbeeld.

Tijdens de gemeenteraad werden de krijtlijnen uitgezet van het nieuwe contract met JCDecaux, de reclamefirma die zich ontfermt over de posters en billboards in de publieke ruimte, dat vanaf eind november in werking treedt. Zij zullen elke poster beoordelen en niet langer beelden verspreiden die seksistisch of discriminerend zijn.

‘In navolging van steden zoals Londen en Genève, die al gelijkaardige maatregelen hebben ingevoerd, en in afwachting van een nationale wet, onderneemt nu ook Parijs actie om de verspreiding en promotie te voorkomen van beelden die denigrerend zijn voor bepaalde groepen burgers’, aldus burgemeester Anne Hidalgo in een persmededeling die dinsdag werd verspreid.

Die beslissing komt er nadat eerder deze maand ophef was ontstaan rond een campagne van het Franse modehuis Yves Saint Laurent waarbij modellen in provocerende poses te zien zijn, bijvoorbeeld met de benen geopend in de lucht. De Franse reclamewaakhond ARPP ontving meer dan 200 klachten dat de beelden ‘onterend’ waren voor de vrouw. Het modehuis kwam eerder ook al onder vuur te liggen omdat het erg magere modellen opvoerde, wat zou aanzetten tot eetstoornissen bij jonge meisjes.

Overigens gaat de beslissing van de Parijse gemeenteraad niet enkel over seksistische reclame, maar ook reclame die discriminerend zou zijn op basis van ras, afkomst, religie, seksuele voorkeur of leeftijd.

Datum: 30/03/2017
Bron: De Standaard (http://www.standaard.be/cnt/dmf20170330_02808221)
Eigen mening:

Ik vind het interessant dat Parijs ervoor wil zorgen dat ongepaste reclame niet meer getoond mag worden in het straatbeeld. Het reclamebureau dat hiervoor in dienst is, zal reclameposters bekijken en beoordelen of deze getoond mogen worden. Ik vind het wel een goed initiatief om discriminatie tegen te gaan. Sommige reclameposters kunnen ongepast voor het straatbeeld zijn.
De vraag die ik me hierbij stel, is of er nog sprake is van creatieve uiting. Organisatie die bijvoorbeeld bewustzijn willen creëren op vlak van mishandeling, kunnen hard uit de hoek komen. Dit kunnen ze doen om mensen aan te spreken en te doen nadenken. Kunnen deze beelden nog wel getoond worden in de straten van Parijs?
De maatregelen die Parijs gaat toepassen om discriminatie op vlak van reclame tegen te gaan, vind ik goed. Toch speelt de context van de reclameposters in mijn ogen mee bij de beoordeling hiervan.
Met citaat antwoorden