15th March 2017, 10:34
|
Registered User
|
|
Geregistreerd op: Sep 2015
Locatie: Vorselaar
Posts: 80
|
|
Inschrijven op Nederlandstalige middelbare school in Brussel voortaan via loting
Inschrijven op Nederlandstalige middelbare school in Brussel voortaan via loting
Het inschrijvingssysteem voor het Brusselse Nederlandstalig secundair onderwijs verandert volgend jaar: het systeem met tijdsregistratie wordt vervangen door een loting. Dat schrijft de Brusselse nieuwswebsite Bruzz.be.
Bij het huidige systeem komt alles aan op snelheid. De eersten die bij de opening van de inschrijvingen aanmelden, krijgen een plaats. Daardoor zitten de populairste scholen al na enkele tellen vol.
"Het huidige systeem, met scholen die al na drie seconden volzet zijn, is eigenlijk ook een loterij", zegt Petrus Van den Cruyce, de voorzitter van het Brusselse Lokaal Overlegplatform (LOP) secundair, aan Bruzz. Het systeem is volgens hem ook onrechtvaardig, want wie een groot netwerk kan inzetten of een snellere computer kan gebruiken, heeft meer kans.
Voor de inschrijvingen voor het schooljaar 2018-2019 wordt de tijdsregistratie vervangen door loting. "De computer genereert voor elke leerling een getal. Die getallen worden vervolgens at random geordend", legt Van den Cruyce uit.
In het LOP zitten zowel Brusselse directies en inrichtende machten als ouders, personeel en sociaal-economische organisaties.
Bron: De Morgen, 15 maart 2017
Mijn mening:
Over dit artikel moet ik mijn mening verdelen. Aan de ene kant vind ik het zeer goed dat het lotingsysteem wordt ingevoerd. Er zijn natuurlijk mensen die geen computer hebben en ook hun kinderen hebben kans op goed onderwijs. Er zijn nu eenmaal scholen die ouders en leerlingen aantrekkelijker vinden en wie zijn wij om hen die school dan te ontzeggen?Toch denk ik dat er nog andere manieren zijn om leerlingen al dan niet toe te laten op je school. Naar mijn mening zijn er een hoop elementen belangrijk, waaruit je kan opmaken of je de leerling al dan niet toelaat op de school. Hiermee bedoel ik dan bijvoorbeeld de woonplaats van de leerling: Hoe ver moet de leerling rijden om de school te bereiken? Als de leerling de school met de fiets kan bereiken, vind ik dat zeker een pluspunt en vind ik dus ook dat deze leerling voorrang krijgt op leerlingen die elke dag met de auto naar school zouden moeten komen. Ons milieu is zeker een belangrijke factor waarmee rekening moet gehouden worden.
|