Enkele post bekijken
  #3  
Oud 14th March 2017, 17:49
Ellen.B*smans Ellen.B*smans is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2015
Locatie: Ranst
Posts: 85
Waarom moet mijn kind lezen tegen de tijd?

Ik ga akkoord met Amber. Met tempo-lezen bereik je inderdaad niets. Kinderen moeten eerst leren om juist te lezen, de klanken te herkennen en ze juist uit te spreken. Vervolgens kan je gaan focussen op begrijpend lezen, want dit is tenslotte de reden waarom ze moeten leren lezen. Wanneer dit allemaal bereikt is, kan je op tempo beginnen werken. Ik vind het hierbij wel noodzakelijk dat de leerlingen niet onder druk staan, en dat je inderdaad niet met een chronometer naast hen gaat zitten, zoals Arne ook al zei.
Wat ik wel goed vind en wat het artikel ook vermeldt, is dat leerkrachten op dit gebied best kunnen differentiëren. Ik begrijp dat het al moeilijk genoeg is om een hele klas te leren lezen, maar toch geloof ik dat er ook hier manieren zijn om in te spelen op de noden van elk kind. Leerlingen van het eerste leerjaar ondervinden al een enorme druk, omwille van het gegeven dat ze nu groter zijn en dingen moeten leren, en ik vind dat men deze druk niet nog moet verhogen. Bovendien heeft elke leerling baat bij een gedifferentieerde aanpak.
Met citaat antwoorden