Enkele post bekijken
  #2  
Oud 13th March 2017, 22:56
Arne.V*nacker Arne.V*nacker is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2015
Locatie: Bouwel
Posts: 72
Eigenlijk moet je voorkomen dat kinderen zo veel mogelijk woorden afratelen. Want het doel van lezen is altijd om iets te begrijpen.

Als kinderen enthousiast zijn om te lezen, worden ze ook betere lezers.


Heel dat “gedoe” over tempolezen / niveaulezen, ik word er k*tsmisselijk van!
Ik kan mij daar serieus kwaak in maken, dat kinderen verstikt worden tijdens hun leerproces. Ik vond dat vreselijk, leren lezen. Het moest snel en foutloos tegelijk zijn.
Je krijgt er stress van, geloof me! Je moet je voorstellen dat ze met een chronometer naast jou zitten en op een blaadje papier elk gelezen fout aanduiden. Als dat het lezen moet bevorderen… En op den duur beging je gewoon woorden af te ratelen, zonder dat je weet waarover de tekst gaat. (Dat kan toch niet de bedoeling zijn.)

Geef kinderen de tijd en de ruimte om te leren lezen; het correct, vlot en foutloos lezen "komt vanzelf" met de tijd.
Ik word daar triest van, echt waar omdat vandaag deze praktijken nog steeds gang baar zijn. Ik noem het “praktijken”, pressies of er iemand mishandeld wordt. Ik spreek uit eigen ervaring het geeft een serieuze knauw aan je zelfvertrouwen en je voelt je dom, ik kan het niet anders zeggen. Ik wil zeker niet overdrijven in de zaak, zeker niet maar ik word er somber van om dit artikel vandaag (nog altijd) te moeten te lezen.

Daarom een oproep om niveau- en tempolezen voor eens en altijd af te schaffen!!!
Met citaat antwoorden