Ik begrijp volledig dat mensen soms iets te snel rijden. Om heel eerlijk te zijn pleit ik mezelf ook schuldig, maar ik vind niet dat de chauffeurs van De Lijn deze fouten mogen maken. Ondanks deze chauffeurs maar 1 overtreding per 100.000 maken, is dit nog te veel. Wanneer je zelf met de auto rijdt, ben je verantwoordelijk voor jezelf en andere weggebruikers. Dit is hetzelfde principe voor de mensen van De Lijn, behalve dat er veel meer mensen betrokken zijn. Je bent niet alleen verantwoordelijk voor kinderen die naar school gaan waarvan de ouders je als chauffeur vertrouwen, maar ook voor ouderen die een dagje naar Brugge gaan en bijvoorbeeld zwangere vrouwen die naar het ziekenhuis moeten. Mensen vertrouwen erop dat jij als chauffeur hun veilig naar de juiste bestemming brengen en ook te snel rijden kan ervoor zorgen dat dit vertrouwen wordt geschaad. Wanneer je beroep je ertoe roept om betrokken te zijn in het verkeer, moet je de regels van het verkeer ook volledig volgen. Andere werknemers moeten ook regels volgen op hun werk en worden zelf gestraft wanneer ze deze regels overtreden. Dit moet ook voor de chauffeurs van De Lijn. Overtreding? Die boete moet dan naar de chauffeur gaan en niet door de vakbond betaald worden. Iedereen gelijk voor de wet en dat betekent ook dat voor iedereen dezelfde consequenties gelden bij een overtreden, dus ook voor de chauffeurs van De Lijn.
|