De leerlingen van drie scholen in Vlaanderen nemen maandag de les seksuele opvoeding in hun school over. Dat doen ze uit protest tegen de manier waarop er op scholen nog te vaak wordt omgesprongen met relationele en seksuele vorming. De Vlaamse scholierenkoepel en Sensoa, het Vlaams expertisecentrum voor seksuele gezondheid, slaan voor het initiatief de handen in elkaar.
Scholieren pleiten volgens Sensoa en de Vlaamse scholierenkoepel voor een ruime en positieve benadering van seks, gender en seksuele geaardheid op school. "Leerlingen hebben vaak nog het gevoel dat een aantal belangrijke onderwerpen tijdens de les seksuele vorming helemaal niet of niet genoeg besproken worden", klinkt het bij de Vlaamse Scholierenkoepel. "Er bestaan nog een aantal taboes in de klas en de communicatie kan veel opener. De rol van de leerkracht is daar heel belangrijk in."
"Niet alleen technische kant van seksualiteit belangrijk"
Volgens Sensoa geven leerkrachten vandaag enkel les over heel technische onderwerpen van seksualiteit. "Er wordt heel veel aandacht besteed aan de voortplantingsorganen, seksueel overdraagbare aandoeningen en zwangerschappen", aldus Boris Cruyssaert van Sensoa. "Dat is natuurlijk heel belangrijk, maar in een ideale wereld wordt er tijdens die lessen ook aandacht besteedt aan de beleving van seksualiteit, zoals verliefdheid en gevoelens."
Om het goede voorbeeld te geven aan hun leerkrachten, 'kapen' de leerlingen van het Atheneum in Gentbrugge, het Humaniora Kindsheid Jesu in Hasselt en het Atheneum Voskenslaan in Gent maandag de lessen seksuele opvoeding.
Leerkrachten zelf achter schoolbanken
"De leerlingen krijgen daarvoor begeleiding van vormingswerkers van onder meer Sensoa, Jong en van Zin en Wel Jong Niet Hetero en gaan dan zelf voor de klas staan", aldus Sensoa. "De leerkrachten mogen dan nog eens zelf achter de schoolbanken gaan zitten om te zien hoe de leerlingen zelf willen dat zo'n lessen eruit zien."
Datum: 2/03/2017
Bron: De Morgen (
http://www.demorgen.be/binnenland/l...chool-b582f37c/)
Mening:
Ik vind het een heel goed initiatief! Het is belangrijk dat er voldoende aandacht aan dit onderwerp wordt besteed in het onderwijs. Jongeren hebben hier vaak veel vragen over die onbeantwoord blijven. Je moet hierover communiceren met de leerlingen, zodat het zeker geen taboe is. De leerlingen moeten weten dat ze tekens met hun vragen bij de leerkracht terecht kunnen. Het is goed dat deze leerlingen zelf ook eens vooraan mogen staan in de klas. Leerkrachten kunnen hier zeker iets van bijleren en zo leer je ook de visie van de leerlingen beter kennen.